شبکه آواتاری

دانستنی ها

شبکه آواتاری

دانستنی ها

مداحان چقدر پول می‌گیرند؟

افشاگری درباره دستمزد و قراردهای عجیب مداحان
یکی از معمول‌ترین توافق‌ها، توافق بر سر هیات همراه یا پامنبری است. در توافق مداحان برند با صاحبان هیات‌ها گفته می‌شود که این مداح، دارای 10 تا حتی شاید 40 پامنبری است که باید در هیات حضور پیدا کنند
آفتاب‌‌نیوز :
در تازه‌ترین شماره "ماهنامه خیمه متعلق به محمدرضا زائری" یادداشتی با عنوان «پاکت‌های نجومی» درباره حواشی قرارداد با مداحان برند منتشر شده است. در این یادداشت جزئیات "دریافت مداحان" و همچنین قراردادهای جنجالی آنها افشا شده است. 
 
به گزارش آفتاب‌نیوز، گزارشی که می‌خوانید قرار است به یک سوال که در ذهن بسیاری از مردم هیاتی و البته غیرهیاتی وجود دارد پاسخ بدهد: «مداحان چقدر پول می‌گیرند؟» 
 
دنیای مرموز مداحان و پاکت‌های نجومی؛ مداحان چقدر پول می‌گیرند؟

با این حال، پرسیدن این سوال که مداحان چقدر پول می‌گیرند، همیشه سوء تفاهم زاست پس بهتر است که در همین ابتدا، نکاتی تذکر داده شود: 
 
نخست اینکه اداره کردن یک هیات که در آن افراد متفاوتی با سطوح فرهنگی مختلف شرکت می‌کنند، آن هم در هیات‌های چند هزار نفری، یقینا کار دشواری است. گرفتن پول برای این کار نیز فی نفسه ایرادی ندارد اما رد و بدل شدن پول‌های کلان و نیز حواشی توافق اقتصادی مادحین با روسای هیات‌ها که در این گزارش به هر دوی آن اشاره خواهیم کرد؛ با شانیت معنوی هیات‌های حسینی سازگار نیست و از این روز یکی از آسیب‌های مترتب بر مداحی است. از سوی دیگر نگارنده به این موضوع واقف است که مداحانی هستند که هیچ گاه برای پول، در هیاتی شرکت نکردند و ارتزاق خود را از اموری دیگر انجام می‌دهند که گل سرسبد آن‌ها، حاج منصور ارضی است. با این دو مقدمه ضروری، به سوال اصلی برمی‌گردیم. «مداحان چقدر پول می‌گیرند؟» 
 
بگذارید برای سهولت کار، مداحان را به دو دسته تقسیم کنیم. دسته اول، مداحان مجلسی هستند یعنی مداحانی که برای مراسم خاکسپاری، ترحیم و ولیمه و نیز مراسم عروسی توسط صاحبان مجلس دعوت می‌شود. 
 
در حال حاضر نرخ یک مداح ختمی خوان در بهشت زهرای تهران بین 100 تا 200 هزار تومان است. البته اگر سیستم صوتی نداشته باشید؛ که عموم خانواده‌های مصیبت دیده ندارند؛ بین 50 تا 100 هزار تومان نیز برای سیستم صوتی دریافت می‌شود. 
 
مداحانی که برای مراسم ختم یا مراسم ولیمه دریافت می‌شوند بین 100 تا 500 هزار تومان در بازار امروز تهران، دستمزد می‌گیرند. این مداحان ممکن است سیستم صوتی را نیز خود تامین کنند که در این صورت هزینه مجزایی برای آن دریافت می‌شود اما معمولا، به خصوص در نرخ‌های پایین، هزینه مجزایی برای رفت و آمد نیز مطالبه می‌کنند. 
 
اما مداحانی که در مراسم عروسی حاضر می‌شوند و انصافا نیز کار دشوارتری نسبت به دو دسته دیگر دارند در حال حاضر بین 500 تا یک میلیون و 300 هزار تومان دریافتی دارند. 
 
در این میان مداحانی هم هستند که چه در مراسم عزا و چه در مراسم شادی با ادوات موسیقی حاضر می‌شوند که این مداحان بین 500 تا یک میلیون و 500 هزار تومان دریافتی دارند. البته جامعه مداحان این دسته را به عنوان مداح به رسمیت نمی‌شناسد. 
 
اما دسته دوم، مداحان هیاتی هستند که در مراسم سوگ و شادی اهل بیت (ع) به مرثیه و منقبت‌خوانی می‌پردازند. خود این گروه به سه دسته تقسیم می‌شوند. 
 
در دسته اول مداحان آماتور و فصلی هستند که هر سال در محرم میکروفون به دست می‌گیرند. هزینه پرداختی هیات‌ها برای این افراد بسته به هنری که به خرج می‌دهند بین 100 تا 400 هزار تومان برای هر شب است. 
 
در دسته دوم مداحان نیمه حرفه‌ای قرار دارند که دارای شهرت محلی هستند. این افراد در ایام محرم برای هر شب بین 400 هزار تومان یا یک میلیون تومان دریافتی دارند. 
 
و در دسته سوم، مداحان حرفه‌ای قرار می‌گیرند که در یک بازه قیمتی نامتعارف از شبی 3 میلیون تومان تا شبی 60 میلیون تومان دریافتی دارند. اما این مداحان حرفه‌ای که مداحان برند و سوپر برند هستند، به جز قرارداد مالی، توافق‌های دیگری نیز با صاحبان هیات دارند که اطلاع از آن‌ها جالب است: 
 
الف) یکی از معمول‌ترین توافق‌ها، توافق بر سر هیات همراه یا پامنبری است. در توافق مداحان برند با صاحبان هیات‌ها گفته می‌شود که این مداح، دارای 10 تا حتی شاید 40 پامنبری است که باید در هیات حضور پیدا کنند و اگر این مداح به شهرستانی غیر از محل اصلی هیات خود برود معمولا هزینه اقامت این افراد نیز با صاحب هیات است. البته پامنبری‌ها یکی دو نکته جالب دیگر هم دارند. یکی اینکه برخی اوقات ممکن است مداح، به دلیل وقتی که هیات همراهش برای برپایی باشکوه هیات او صرف کرده، بخشی از مبلغ دریافتی خود را به او هدیه کند و دوم اینکه در برخی اوقات، شنیده شده که مداح با هیات همراه خود، جلساتی را برای تمرین سبک‌های مختلف برگزار کرده و حتی این جلسات تمرین، در قالب یک مسافرت، مثلا با 10 نفر حلقه اول هیات، انجام شده است. 
 
ب) توافق معمول دیگر بر سر سیستم صوتی است. معمولا مداحان معروف، علاقه دارند که برای بهتر شدن عملکرد خود با سیستم‌های صوتی حرفه‌ای کار کنند و برخی از این سیستم‌ها، تا شبی 5 میلیون تومان، هزینه اجاره دارند. 
 
ج) مورد جالب دیگر تقاضاهای مداحان سوپر برند برای اطلاع رسانی است. در برخی توافقات با مداحان اسمی، آن‌ها می‌گویند که ما پامنبری خاص خود را داریم که باید از زمان و مکان برگزاری هیاتمان باخبر باشد پس شما باید به طور مثال 200 بنر 2 متر در یک متر در 200 نقطه تهران نصب کنید. 
 
د) نکته بعدی مثلا «پشت منبر» است. برخی مداحان بزرگ به مساله دکور هیات حساس هستند و در قرارداد توافق می‌کنند که دکور پشت منبر باید به تایید آن‌ها برسد. خوب است بدانید که برخی از این دکورهای پشت منبر تا 15 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. 
 
ه) و بالاخره اینکه معمولا گروه فیلمبرداری هیات نیز، با نظر مداح تعیین می‌شود و حتی سابق بر این که سی‌دی‌های مداحی رونق خوبی داشت، شنیده می‌شد که درصدی از فروش این سی دی‌ها به مداح پرداخت می‌شود. 
 
در نظر داشته باشید که وقتی مداحان از تهران به شهرستان می‌روند؛ به همه این هزینه‌ها، باید هزینه اقامت و پذیرایی معمولا ویژه را نیز اضافه کرد. در حال حاضر استان قم و استان مازندران دو استانی هستند که هزینه بسیار زیادی بابت مداحان برند، پرداخت می‌کنند. در این میان، البته اگر قرار است که نقدی به این وضعیت صورت گیرد، خوب است که نقد، متوجه پرداخت کنندگان مبالغ نامتعارف نیز باشد. به طور مثال فردی که در حال حاضر، بالاترین مبلغ پرداختی به مداحان را دارد یعنی آن سرمایه‌دار مازندرانی که مداحی مشهور را هر سال به مازندران می‌برد و در یک سال، برای یک دهه محرم، یک ویلای نزدیک به 700 میلیون تومانی به عنوان صله به این مداح پرداخت کرده است.

منبع: فرارو

ترکان می‌گوید کابینه دوازدهم همان کابینه یازدهم است

ترکان می‌گوید کابینه دوازدهم همان کابینه یازدهم است
«من چنین شواهدی ندارم و چنین چیزی برای من اثبات نشده است. این‌ حرف‌ها را آدم‌هایی مطرح می‌کنند که یا واقعاً مطلع نیستند و این‌ها را به صورت جار و جنجال‌های رسانه‌ای می‌خواهند مطرح کنند یا دنبال چیزی هستند که برای ما آشکار نیست.»
آفتاب‌‌نیوز :
اکبر ترکان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با روزنامه ایران گمانه‌ها درباره تنزل جایگاه جهانگیری در دولت را رد کرد.واکنش ترکان به شایعه اختلاف روحانی و جهانگیری

به گزارش آفتاب‌نیوز، او گفت: «به نظر من کابینه دوازدهم همان کابینه یازدهم است و تفاوت زیادی بین این دو نیست. از نظر ظرفیت‌ها. به نظر من کابینه دوازدهم از نظر ظرفیت‌ها و توانمندی مجموعه دولت مشابه کابینه یازدهم است، زیرا کابینه، مجموع افراد و مسئولان است، نه یک یا چند فرد. وقتی می‌گویم دولت دوازدهم مانند دولت یازدهم است، منظورم همین است. یعنی وضع بانک‌ها مانند وضع بانک‌ها در کابینه یازدهم است یا وضع صندوق‌های تأمین اجتماعی نیز - تا اینجا که مشاهده می‌شود - به همین ترتیب است.»

ترکان ادامه داد: اکنون کمتر فرد مطلعی در کشور هست که متوجه این امر نباشد که در سطوح عالی، سران کشور از طریق روزنامه‌ها با هم مذاکره می‌کنند. این رخداد خوبی نیست و این نشان دهنده این است که در سطوح عالی ما نیازمند انسجام بیشتری هستیم. یک بار دیگر همه ما باید به قانون بازگردیم. به این معنی که هر یک از قوا تنها در چارچوب قانون اساسی کار خود را انجام دهند و به وظایف خود برسند. به نظر من برخی قوا بیشتر از آن که به مأموریت خودشان علاقه‌مند باشند، به سیاست خارجی علاقه‌مند هستند. اگر این طور باشد، بهتر است از ظرفیت خود در سیاست خارجی استفاده کنند زیرا نمی‌شود کسی به مأموریت مستقیم قانونی خود کمتر اهمیت بدهد تا مأموریتی که به سیاست خارجی کشور مربوط است. به نظر می‌رسد هر کسی باید به جای خود بازگردد. اکنون در قوه مقننه می‌بینیم که نمایندگان محترم مجلس از فرط شوق و علاقه به کارهای کشور وارد کارهای اجرایی می‌شوند و می‌گویند که بخشدار فلان منطقه یا مدیرکل فلان اداره را با نظر من تعیین و انتخاب کنید یا می‌گویند فرماندار فلان شهر را با نظر من عوض کنید. این یعنی این که این آقای نماینده قصد دارد در قوه مجریه مداخله کند و برای همین می‌گوید که آدم‌ها را با نظر من انتخاب کنید و فلان فرد را با نظر من انتخاب نکنید یا اگر فلان مدیر را عوض کنید، دنیا را به هم می‌ریزند. این شرایط به این معناست که قوه مقننه از جایگاه خود خارج و وارد حوزه‌ها و کارهای دیگر شده است. به وزیر می‌گویند فلان فرد را در فلان سمت منصوب کن و اگر وزیر این کار را نکرد، درباره یک موضوع دیگری از او سؤال می‌کنند. می‌بینیم که کسی چیزی می‌خواهد، بعد که به او نمی‌دهند، او می‌گردد و بهانه دیگری پیدا می‌کند و بر اساس همان، سؤالی از وزیر را مطرح می‌کند. این‌ها کارهای خوبی نیست و موجب اخلال در کار کشور و باعث می‌شود که هرکسی در جای خود نباشد. به نظر می‌رسد مسئولیت قوه مجریه به این است که اختیارات این قوه نیز در دست خود او باشد. اگر قرار باشد اختیار قوه مجریه در جای دیگری استفاده شود، در این صورت این قوه نمی‌تواند مسئولیت آن را بپذیرد. یا به عکس، مثلاً می‌بینیم هواپیمایی در جایی - به هر دلیلی- تأخیری دارد، اما قوه قضائیه ورود می‌کند و مقام‌های هوانوردی آن منطقه را مورد بازخواست قرار می‌دهد. این در حالی است که این کارها قضایی نیست، بلکه کارهای اجرایی است. قوه مجریه باید به مشکلاتی از این دست رسیدگی کند، در مرحله بعد اگر تشخیص داد که جرمی واقع شده است، به قوه قضائیه ارجاع می‌دهد اما اکنون این نوع مداخلات باعث می‌شود که نظم کارهای کشور به هم بخورد.

ترکان درباره جایگاه آقای جهانگیری در دولت و شایعه تنزل جایگاهش گفت: من چنین شواهدی ندارم و چنین چیزی برای من اثبات نشده است. این‌ حرف‌ها را آدم‌هایی مطرح می‌کنند که یا واقعاً مطلع نیستند و این‌ها را به صورت جار و جنجال‌های رسانه‌ای می‌خواهند مطرح کنند یا دنبال چیزی هستند که برای ما آشکار نیست. به نظر من سطوح اشخاصی که شما اسم بردید، بالاتر از این است که با همدیگر رفتارهایی در داخل دولت داشته باشند که این رسانه‌ها منعکس می‌کنند. این حرف‌ها حدسیات سطح پایینی است که هیچ کدام‌شان به واقعیت نزدیک نیست. شواهدی دال بر وجود شرایطی که تأیید‌کننده این حرف‌ها باشد، ندیدم.

وجود ۴ چالش مهم در پایتخت/شیکاگو با جمعیت برابر تهران ۳۸هزار کارمند دارد

محمدعلی نجفی، شهردار تهران مطرح کرد: نجفی
شهردار تهران بدهی دستگاه‌ها به شهرداری تهران را ۱۴ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان اعلام کرد. نجفی همچنین با مقایسه­ پایتخت با شهر سئول عنوان کرد: شهر سئول با مساحتی برابر تهران و جمعیت 10 میلیون نفر تنها 40 هزار کارمند دارد. در شیکاگو نیز با جمعیت برابر تهران 38 هزار کارمند دارد. در لندن نیز با خدمات بیشتر تنها 15 هزار نفر در شهرداری فعالیت می­‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدعلی نجفی با حضور در نشست جلسه امروز کمیسیون عمران با بیان اینکه این کمیسیون اصلی‌ترین مرجع شهرداری‌ها در مجلس وجود ۴ چالش مهم در پایتخت/شیکاگو با جمعیت برابر تهران ۳۸هزار کارمند دارداست، گفت: نزدیک 68 هزار نفر با شهرداری تهران کارمند یا پیمانی همکاری دارند. همچنین بیش از 50 هزار نفر در مراکز جانبی شهرداری فعالیت دارند.

به گزارش آفتاب‌نیوز شهردار تهران با مقایسه­ پایتخت با شهر سئول عنوان کرد: شهر سئول با مساحتی برابر تهران و جمعیت 10 میلیون نفر تنها 40 هزار کارمند دارد. در شیکاگو نیز با جمعیت برابر تهران 38 هزار کارمند دارد. در لندن نیز با خدمات بیشتر تنها 15 هزار نفر در شهرداری فعالیت می­‌کنند.

وی با اشاره به بودجه­ مصوب شهرداری در سال 1396 افزود: شهرداری تهران 17900 میلیارد تومان بودجه دارد که 39% آن هزینه­‌ای است و 44  درصد سرمایه‌­ای و برای بررسی بیشتر درآمدهای شهرداری از سال 90 تا 96 را روی منحنی برده­‌ایم که نشان می‌­دهد به قیمت جاری درآمد شهردار رشد داشته اما امسال به قیمت ثابت قدرت شهرداری حدود 22% به نسبت سال 90 کاهش پیدا کرده است.

نجفی با اشاره به عملکرد درآمد 6 ماه نخست شهرداری اظهار داشت: 72 درصد بودجه پیش‌بینی شده در 6ماه نخست محقق شده که یا از نظر تحقق درآمدها با مشکل مواجه هستیم یا بودجه دقیق حساب نشده است. کل عملکرد بودجه از نظر نقدی 4500 میلیارد تومان بوده که تقریباً 82 درصد آن برای پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری هزینه شده است.

شهردار تهران با اشاره به وضعیت بافت‌های فرسوده در کل کشور عنوان کرد: 75هزار هکتار بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد که در تهران 3268 هکتار بافت فرسوده داریم و براساس نسبت جمعیت به تراکم باید شاهد تراکم 137نفری می­‌بودیم اما در بافت‌های فرسوده تراکم بالغ بر 352 نفر است که سه برابر تراکم متوسط شهر است.

وی با بیان این که 5 درصد کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده وجود دارد، گفت: 15 درصد جمعیت در تراکم فرسوده حضور دارند که 3برابر تراکم متوسط شهر تهران محسوب می­‌شود.

 نجفی به مطالبات شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار داشت: 14هزار و 153 میلیارد تومان مطالبات شهر تهران پرداخت نشده که 60 درصد آن به پرداخت تخلفات رانندگی برمی­‌گردد. همچنین دولت باید یک سوم از یارانه بلیط مترو را تقبل می‌کرد که در حال حاضر شهرداری تهران این هزینه را نیز برعهده گرفته است.

شهردار تهران با بیان اینکه 4 چالش مهم در شهر کلان تهران وجود دارد، اضافه کرد: به واسطه این 4 چالش باید تغییر رویکردی در مدیریت شهرها و به‌خصوص شهر تهران انجام داد مهمترین موضوع آن استقلال شهرداری‌ها از بودجه دولتی است. شهرداری در بخش مدیریت منابع و هزینه با مشکلات جدی مواجه است که باید برای آن راه حلی پیدا کرد.

وی ادامه داد: 1.6 برابر مورد نیاز شهر تهران واحدهای تجاری ساخته شده این رویه در شمال و جنوب شهر تهران دیده می‌شود که باعث گله‌مندی واحدهای تجاری است این اتفاق به این جهت رخ داده که فروش بخش‌های تجاری با مبلغ بیشتر بوده اما برخلاف طرح جامع و طرح تفصیلی بوده است.

 نجفی با بیان اینکه برای استقلال مالی شهرداری‌ها باید از شهروندان کسب درآمد کرد اظهار داشت: دریافت عوارض از شهروندان و مدیریت هزینه می‌تواند به تحقق استقلال مالی شهردرای‌ها کمک کند. منظور از عوارض، عوارض تراکم نیست، بلکه شاهد هستیم در شمال شهر تهران با وجود آنکه خانه‌ای 2.5 میلیارد تومان فروخته می‌شود و شارژ یک‌میلیون تومانی پرداخت می‌کند تنها 200 هزار تومان به شهرداری عوارض می‌دهد.

شهردار تهران توضیح داد: در شرایطی عوارض به شهرداری پرداخت می‌شود که مالک بخواهد ملک خود را بفروشد در غیر این صورت سیستم درستی برای پرداخت عوارض به شهرداری‌ها نداریم.

وی همچنین به دریافت عوارض از ماشین‌های لوکس بالای 150 میلیون تومانی اشاره کرد و گفت: باید صاحبان این خودروها عوارضی به شهرداری پرداخت کنند چرا که عامل ترافیک و آلودگی شهر هستند.

نجفی با اشاره به عوارض ساختمانی عنوان کرد: از ساخت‌و ساز در بافت‌های فرسوده به جهت تشویق مردم عوارضی دریافت نمی‌شود اما در بخش عمده دیگر ساخت‌و ساز شاهد پیش فروش هستیم که آن هم با خرید هولوگرام و تخفیف عوارض قابل توجهی پرداخت نمی‌شود.

وی با اشاره به بدهی‌های شهرداری ادامه داد: 30 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی شهرداری شناسایی شده که از این رقم 18500 میلیارد تومان به بانک‌ها به خصوص بانک‌شهر بدهکار هستیم. از سال 88 تا کنون بالغ بر 9000 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم و براساس برآوردهای اخیر 3000 میلیارد تومان بدهی پراکنده داریم.

شهردار تهران گفت: اخیراً در جلسه‌ه­ای که با تعاونی ناجا داشتیم عنوان کردند که از دوران  شهردار سابق 2500 میلیارد تومان شهرداری تهران به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است. درباره تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام نیز 22 هزار میلیارد تومان بدهی محاسبه شده بنابراین از بخش‌های پیمانکاری و طرح‌های نیمه‌تمام بدهی ­شهرداری تهران 53 هزار میلیارد تومان است که 3 برابر بودجه یک‌ساله شهرداری تهران محاسبه می‌شود.

نجفی با بیان اینکه حدود 78 درصد درآمدهای شهرداری تهران ناپایدار است، اظهار داشت: 22 درصد درآمدهای شهرداری از عوارض ساختمانی کسب می­‌شود که باید فرمول مناسبی برای آن در نظر گرفت تا به اقشار ضعیف جامعه فشاری وارد نشود و در عین حال از ساکنان بالای شهر و شهروندان دارای خودروهای لوکس عوارض قابل توجهی دریافت شود.

وی با بیان اینکه دو هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده کاسته شده، گفت: این مصوبه مجلس غیر عادلانه است چراکه در تهران تنها 6 درصد روستایی داریم و در عوض باید 30 درصد درآمدها برای این مناطق هزینه شود که به گفته مسئولان در روستاها طرح‌­هایی برای انجام وجود ندارد مگر اینکه هزینه‌تراشی کنند.

شهردار تهران ادامه داد: برای استقلال مالی شهرداری­‌ها روز جمعه در شهر مشهد شهرداران کلانشهرها نشستی خواهند داشت، البته نظر ما این است از دولت کمک نگیریم بلکه موارد قانونی که باید به شهرداری­‌ها پرداخت شود اجرایی شوند.

نجفی در ادامه به میزان هزینه‌های هر شهروند تهرانی اشاره کرد و افزود: شهرداری تهران سالانه برای هر شهروند تهرانی 2 میلیون تومان و برای هر خانواده 6 میلیون و 100 هزار تومان هزینه می‌­کنند و در عوض به ازای هر نفر با درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده 592 هزار تومان و بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده 425 هزار تومان درآمد کسب می­‌کنند.

وی به راهکارهای پیشنهادی برای کسب درآمد پایدار اشاره کرد و توضیح داد: تلاش داریم سال‌آینده نحوه دریافت عوارض را اصلاح کنیم، یارانه‌های ورزشی را عادلانه و هدفمند کنیم، موضوع ترافیک و آلودگی هوا را با توسعه و تحول حمل و نقل عمومی برطرف کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه باید از تردد بزرگراه‌­ها عوارض دریافت کرد، گفت: باید به سمت جذب سرمایه‌گذاری خارجی برویم و از سوی دیگر بدهی 2 میلیارد دلاری دولت از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل و نقل عمومی نیز در بودجه 97 احیا شود.

در ادامه محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس  با انتقاد از عدم ارائه لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها از سوی دولت اظهار داشت: در کمیسیون عمران 2 حکم برای شهرداری‌ها مصوب شد و براساس آن درآمد مالیات ارزش افزوده شهرداری‌ها از 32 به 50 درصد ارتقا پیدا کرد. همچنین تلاش داریم شهرداری که در حوزه وزارت کشور تعریف شده در وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرند.

برخی اعضای کمیسیون عمران نکاتی درباره وضعیت حمل و نقل شهری تهران، فرونشست‌­ها، نحوه مدیریت شهری، سه گسل زلزله‌خیز تهران و فرهنگسازی در شهرداری اظهار نظر کردند.
منبع:ایلنا

بانک‌ها در اخذ ضمانت نامه‌ها قانونی عمل کنند

دادستان کل کشور:

بانک‌ها در اخذ ضمانت نامه‌ها قانونی عمل کنند

نشست خبری دادستان کل کشور
شناسهٔ خبر: 4123568 - 
دادستان کل کشور خطاب به بانک ها، گفت: بانک ها در اعطای تسهیلات و اخذ ضمانت ها در چارچوب عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین منتظری به همراه دادستان تهران صبح امروز در ادامه برنامه نظارت بر دادسراها، از دادسرای جرایم اقتصادی تهران بازدید کرد.

دادستان کل کشور در ابتدا با حضور در واحد اجرای احکام، در جریان پرونده‌های مختومه و جاری این دادسرا قرار گرفت.

منتظری در این بخش به صورت موردی یک پرونده ٤٤ جلدی را مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه از شعبه اجرای احکام ویژه زندانیان این دادسرا بازدید کرد و از طریق سیستمی در جریان آمار پرونده‌های زندانی دار دادسرای جرایم اقتصادی قرار گرفت.

منتطری پس از ارائه گزارش مشکلات موجود در این دادسرا از سوی سرپرست دادسرای جرائم اقتصادی، از وی خواست مشکلاتی که به سایر دستگاه‌ها برمی‌گردد را احصاء و به منظور پیگیری به دادستانی کل اعلام کند.

دادستان کل کشور در پایان این بازدید در ارزیابی خود از عملکرد این دادسرا گفت:پرونده‌های سنگین و قطوری با متهمان و شکات زیاد در این دادسرا وجود دارد که طبیعتا رسیدگی در این گونه پرونده‌ها زمانبر و با مشکلات زیادی مواجه است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در این دادسرا ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم این است که اگر چنانچه مراکز اقتصادی کشور از قبیل بانک‌ها و امثال آن در چارچوب قانون به وظایف خودشان در رابطه با اعطای تسهیلات و اخذ ضمانت نامه‌ها و سایر اقدامات عمل کنند، بار دستگاه قضایی و دادسرای رسیدگی به جرائم اقتصادی کاهش پیدا می‌کند.

منتظری تاکید کرد: مردم عزیز بدانند مشکلاتی که در جرائم اقتصادی وجود دارد ناشی از کم کاری یا عدم توجه به حقوق مردم نیست، بلکه طبع کار به گونه‌ای است که زمان می‌برد و بایستی اجرای عدالت به گونه‌ای باشد که طرفین متضرر نشوند.

وی با اشاره به روند طولانی کارشناسی، شناسایی و بازگشت اموال، تصریح کرد: اشکالات کار به کمبود قاضی و نیروی اداری و فضای فیزیکی بر می‌گردد و احیانا اگر این مشکلات رفع شود، فایده آن عاید مردم خواهد شد.

منتظری در پاسخ به سئوالی در رابطه با اعلام اسامی متهمان جرائم اقتصادی، بیان داشت: قاضی به موجب قانون نمی‌تواند تا قبل از اینکه رای قطعیت پیدا کند اسامی را اعلام کند، البته قانونی در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی مطرح است که به قاضی اجازه می‌دهد بتواند در مواردی که لازم می‌داند اسامی را اعلام نماید.

وی با اشاره به عضویت دادستان کل در شورای پول و اعتبار، گفت: مسائلی را که مربوط به امور بانکی و مصداق امور بانکی می‌شود در این شورا مطرح می‌کنیم و یکسری قوانین و مقررات و روش‌ها است که باید اصلاح شود و انتظار داریم بخشی که مربوط به بانک مرکزی و سیستم بانکی هست واقعا اصلاح کنند.

دادستان کل کشور در پایان با تاکید بر اصلاح سیستم بانکداری خاطرنشان کرد: در مورد جرائم اقتصادی که مبتنی بر اقدامات بانکی است باید تعاملی بین دستگاه قضایی و سیستم بانک‌ها وجود داشته باشد.

روحانی مصدوم درگیری امروز در مترو، درگذشت/ قاتل: دنبال یک مسئول بودم تا بکشم

روحانی ای که بعدازظهر امروز توسط یک متهم سابقه‌دار در مقابل متروی امام خمینی (ره) مورد ضربات چاقو قرار گرفت و به قتل رسید، دانشجوی دکترای الهیات بود.
آفتاب‌‌نیوز :
ساعت 6 بعدازظهر امروز مأموران کلانتری 113 بازار در تماس با بازپرس کشیک قتل پایتخت خبر قتل یک روحانی را اعلام کردند.

دقایقی بعد از اعلام این خبر محسن مدیرروستا؛ بازپرس ویژه قتل پایتخت به همراه اکیپ تشخیص هویت اگاهی در صحنه جرم حاضر شده و مشعول تحقیقات درباره این پرونده شدند.

تحقیقات اولیه حاکی از آن بود که مقتول یک روحانی و دانشجوی دکتری الهیات و چهل و پنج ساله است که با پنج ضربه چاقو توسط یک مرد چهل و سه ساله حدود ساعت 16:50 امروز در مقابل در خروجی متروی امام خمینی (ره) (درب خیابان خیام) به شدت مجروح شده و پس از انتقال به بیمارستان سینا به علت شدت جراحات جان خودش را از دست داده است همچنین ضارب به سرعت توسط پلیس بازداشت شده بود.

قاتل این روحانی که دارای سوابق کیفری متعدد از جمله سرقت است، در اظهارات اولیه درباره انگیزه این اقدام به بازپرس امور جنایی تهران گفت: صبح امروز برای حل مشکلات و دریافت حق و حقوق خود به مقابل مجلس رفته اما موفق به ورود مجلس نشدم، سپس به مغازه برادرم رفته و نهار خوردم، در نهایت از مغازه برادرم خارج شدم و تصمیم گرفتم یک نفر که دارای سمت و مسئولیت است را به قتل برسانم.

وی افزود: برای رسیدن به هدفم یک چاقو به قیمت 35 هزار تومان خریدم و در خیابان پَرسه زدم تا اینکه به مقابل مترو رسیدم و با دیدن یک روحانی به سمت وی حمله‌ور شدم؛ گمان می‌کردم چون مقتول روحانی است، باید دارای سمت و مسئولیت باشد که به وی حمله‌ور شدم.

سرانجام با دستور محسن مدیرروستا؛ بازپرس ویژه قتل پایتخت پیکر مقتول برای بررسی بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد همچنین تحقیقات از متهم این پرونده ادامه دارد.

منبع: خبرآنلاین