شبکه آواتاری

دانستنی ها

شبکه آواتاری

دانستنی ها

دیدار ذوالنور با کروبی

هزار و چهل و یکمین بسته ویژه خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند: دیدار فائزه هاشمی با بهاییان برای سومین بار/روحانی، ۹۲ با «گازانبر» و ۹۶ با «لوله» کار را تمام کرد/امام رضا امام مناظره بود نه مذاکره/بست‎نشینی یاران احمدی نژاد تمام شد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر:
۷۴۸۶۵۴
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹19 November 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. 

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید. 
 
قدرت نظامی ایران بیشتر است یا عربستان؟
 
در تحلیل الجزیره، تقریبا کفه‌ی ترازو به نفع ایران سنگینی می‌کند و نسبتا قدرت نظامی بیشتری از عربستان دارد. به گزارش الجزیره، پس از هدف قرار گرفتن ریاض توسط نیروهای یمنی بار دیگر شایعات درباره‌ی احتمال وقوع جنگ بین دو کشور ایران و عربستان در خاک ایران، عربستان و یا حتی لبنان قوت گرفت. در این میان، تحلیلگران خارجی نیز شروع به ارائه ی تحلیل های خود درباره‌ی این جنگ احتمالی از منظرهای گوناگون کرده اند. الجزیره به نقل از منابع نظامی بین المللی، تحلیلی را از توان نظامی این دو کشور(ایران و عربستان) ارائه داده و در قالب یک اینفوگرافی این دو قدرت منطقه ای را با هم مقایسه کرده است. طبق این تحلیل، با اینکه بودجه‌ی نظامی عربستان چندین برابر ایران است، به طور کلی استعداد و توان نظامی ایران بیشتر از رقیب است. این برتری مخصوصا در نیروی دریایی دو کشور بسیار محسوس است. در حالی که ایران چندین و چند ناو ناوچه‌ی جنگی در اختیار دارد و عملا سلطه‌ی خود را بر دریاهای جنوبی تثبیت کرده است، عربستان حتی از داشتن کشتی ‌های جنگی معمولی محروم است. این در حالی است که عربستان بودجه‌ی هنگفتی را برای خرید تسلیحات اختصاص داده است و بیشتر تجهیزات نظامی خود را از دو کشور اسرائیل و آمریکا خریداری می‌کند و تقریبا هیچ گونه تولید سلاحی ندارد. 

هشدار محسن هاشمی درباره فاجعه زلزله احتمالی تهران
 
محسن هاشمی نوشت: سرپل ذهاب نه گسل های تهران را داشت، نه جمعیت و بافت فرسوده آن را؛ اگر به فکر نباشیم، فاجعه غرب کشور با ابعاد میلیونی در پایتخت تکرار می شود. 

انتقاد صریح آیت‌الله جوادی آملی از بانک‌های ربوی
 
آیت‌الله جوادی آملی یادآور شد: با بانک‌های ربوی نمی‌توان تولید داشت، خدای سبحان در قرآن می‌فرماید گزینه نظامی روی میزِ قرآن من است، بانک‌های ربوی دارد با من می‌جنگند، اما ما باور نکردیم. در روایتی از ائمه به ما رسیده است که فرمود برادر دینی شما کسی نیست که هر چه شما گفتید تصدیق کند، برادر دینی این است که در مشورت به آدم، حرفِ راست بزند نه‌ فقط حرف‌های ما را تصدیق کند، ما تصدیق‌کننده نمی‌خواهیم ما یک دوست صادق می‌خواهیم، بنابراین این کشور به لطف الهی همه‌چیز دارد، لذا اگر بانک‌های ربوی اصلاح بشود، دانشجو هم به طمع میز درس نخواند، اساتید هم میزنشین‌پرور نباشند و این‌ها وقتی مدرک گرفتند، مستقیم وارد تولید و کار بشوند آن‌وقت این ملت مقتدر می‌شود. 

زمان احتمالی تقدیم لایحه بودجه به مجلس
 
اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد گفت: لایحه بودجه سال 97 احتمالاً در جلسه روز یکشنبه 19 آذر ماه به مجلس تقدیم خواهد شد. وی افزود: طبق صحبت‌های انجام شده بین دولت و مجلس این لایحه در روز 19 آذر ماه به مجلس تقدیم خواهدشد. 

چرا اصلاح طلبان به مذاکره با سپاه فکر می‎کنند؟
 
پایه‌گذار پیشنهاد مذاکره با سپاه یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است. مرتضی حاجی در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشت، عنوان کرد: «اصلاح‌طلبان برای حضوری قوی‎تر در انتخابات مجلس شورای اسلامی لازم است با جناح‌های سیاسی، شورای نگهبان و سپاه رایزنی و گفت وگو کنند.» در بین گزینه‌هایی که حاجی از آنان برای گفت‌وگو نام ‌برد، شاید حضور سپاه از دو گزینه دیگر قابل تأمل‌تر باشد. چه آنکه اساسا در آنچه که تاکنون مطرح شده و در مواردی هم مورد اجرا قرار گرفته، نامی از سپاه برده نشده بود. اینکه چرا باید اصلاح‌طلبان این نهاد را برای مذاکره انتخاب کنند، یک طرف قضیه و اینکه آیا این موضوع می‌تواند نظر همه یا اکثریت اعضای این جریان سیاسی را با خود همراه سازد بخش دیگری از ماجراست و از همه مهمتر اینکه هنوز معلوم نیست که مذاکره بر سر چه مسائلی قرار است انجام شود. 

وعده حاج قاسم سلیمانی محقق شد
 
در حالی که در اواخر شهریور ماه سرلشکر سلیمانی نابودی داعش را تا دو ماه دیگر وعده داده بود؛ پس از کشور عراق، شهر «البوکمال» نیز به عنوان آخرین پناهگاه داعش در سوریه آزاد شد. به گزارش المیادین، پس از درگیری‌های سخت میان ارتش سوریه و متحدان آن با گروهک داعش، شهر البوکمال در مرز سوریه و عراق کاملاً آزاد شد؛ تعدادی زیادی از اعضای داعش در این درگیری‌ها کشته شدند. با آزادسازی این شهر، ارتش سوریه و متحدان آن به پیروزی بزرگی دست یافته‌اند و موفق شده‌اند داعش را از آخرین پناهگاهش در سوریه بیرون برانند. نیروهای سوری و متحدان آن هم‌اکنون در حال خنثی‌سازی مین‌ها و بمب‌های کارگذاشته شده در این شهر هستند. گفتنی است، چند روز پیش و دقایقی پس از اعلام آزادی کامل شهرستان «راوه» از اشغال تروریست‌های داعش، «قاسم الاعرجی»-وزیر کشور عراق در ادامه مصاحبه با این شبکه تلویزیونی تاکید کرد که داعش از لحاظ نظامی در عراق پایان یافته است. 

شهادت یک رزمنده ایرانی در سوریه
 
حسن شمشادی در کانال تلگرامی خود نوشت: مدافع حرم، مهدی موحدنیا از سبزوار در دفاع از حریم اهلبیت(ع)، اسلام حقیقی و تأمین امنیت ملی کشورمان در سوریه به شهادت رسید و آسمانی شد. 

ضرغامی: آقا همواره دعاگوی مسئولین بوده‌اند
 
عزت‌الله ضرغامی در کانال تلگرامی خود نوشت: آقایی که من در این سال‌ها شناخته‌ام، همواره دعاگوی مسئولین بوده‌اند. (حتی به اسم و در نماز شب)از ایشان آموخته‌ام که اگر محتوای خوب را نمی‌توانم در قالب خوب بیان کنم، همان بهتر که کل آن را ترک کنم. 

کرباسچی: احمدی نژاد نمی خواهد فراموش شود
 
غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران گفت: دلیل رفتار آقای احمدی‌نژاد بر همه روشن است و او پس از دوره هشت ساله ریاست جمهوری تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا جلب توجه کند و در بین افکار عمومی مجددا حضورداشته باشد تا به فراموشی سپرده نشود. دبیر کل حزب کارگزاران تصریح کرد: آقای احمدی‌نژاد تمام تلاش خود را به کار بسته تا با اظهارنظرهای مختلف علیه دیگران یاد خود را در نزد افکار عمومی زنده نگه دارد. کرباسچی دراین‌باره که تفاوت برخورد بین دو رئیس‌جمهور سابق کشور تنها به دلیل میزان تأثیر آن است، توضیح داد: بر این تصور هستم که کسی نیست که از انگیزه‌های آقای احمدی‌نژاد و میزان تأثیرگذاری آن بی‌اطلاع باشد و کسی مثمر ثمر واقع‌شدن حرکت‌های او را باور ندارد. وی در ادامه اضافه کرد: محدوده کسانی که برای این گروه (دولت نهم و دهم) جایگاه و اهمیتی قائل هستند و طرفدار او به‌حساب می‌آیند در عملکرد او مشخص است، بنابراین هیچ نگرانی به وجود نمی‌آورد. درواقع احمدی‌نژاد حرف‌های جنجالی طرح می‌کند تنها ازاین‌جهت که به فراموشی سپرده نشود. /رویداد 24

بست‎نشینی یاران احمدی نژاد تمام شد
 
کانال دولت بهار اعلام کرد که بقایی، جوانفکر و خراسانی با صدور اطلاعیه‎ای اعلام کردند که بست نشینی‎شان در حرم عبدالعظیم تا فراهم شدن شرایط مقتضی متوقف شد. در این اطلاعیه بار دیگر اهانت‏‏‎هایی به دستگاه قضا شده است. 

علی دایی شاکی شد
 
سرمربی تیم فوتبال سایپا گفت: برای کمک به زلزله‌زدگان وارد گود شده‌ام و نوکر مردم هستم و هیچ کاری هم با سیاست و آدم‌های سیاسی ندارم. علی دایی در مورد صحبت‌های منتشر شده از قول او در فضای مجازی و برخی کانال‌های تلگرامی در حالیکه در انبار مشغول ساماندهی ارسال اقلام مورد نیاز برای مردم زلزله زده بود، اظهار داشت: متأسفانه شنیدم که از طرف من صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند و گفته‌اند که من در مورد آقای روحانی ریاست محترم جمهور و مسائل دیگر صحبت کرده‌ام. من تمام مطالب منتشره از جانب خودم را در فضای مجازی تکذیب می‌کنم. من برای انجام یک کار مردمی و کمک به زلزله‌زدگان وارد گود شده‌ام و امانتدار و نماینده مردم هستم تا این کار را به سرانجام برسانم و هیچ کاری هم با سیاست و آدم‌های سیاسی ندارم.

آقای گل فوتبال جهان تصریح کرد: من نوکر مردم هستم و آنها امانتی را به دست من داده‌اند و به من اطمینان کرده‌اند و می‌خواهم کار آنها را انجام دهم. من به نمایندگی از آنها کار می‌کنم و هیچ صحبتی هم در مورد مسائل دیگر انجام نداده‌ام. اگر بخواهم صحبتی بکنم آن را در صفحه رسمی خودم انجام می‌دهم و تاکنون با هیچ احدی در مورد مسائلی که در فضای مجازی مطرح شده نه صحبتی کرده‌ام و نه مصاحبه‌ای انجام داده‌ام. علی دایی با اشاره به شایعه‌پراکنی در فضای مجازی عنوان کرد: متأسفانه برخی حرف‌های خودشان را با اسم من در فضای مجازی رواج داده‌اند و منتشر کرده‌اند و من برای این شایعه‌سازان متأسفم. مطمئن باشید از پلیس فتا می‌خواهم که این مسئله را پیگیری کند تا مشخص شود چه کسانی می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. 

دیدار فائزه هاشمی با بهاییان برای سومین بار
 
فائزه هاشمی رفسنجانی برای سومین بار بدون هیچ محدودیتی با یکی از محکومان امنیتی بهایی دیدار کرد. کانال بهاییان با انتشار تصویری اعلام کرد فائزه هاشمی با فریبا کمال آبادی دیدار کرده است. این رفتار وی در حالی است که در زمان حیات پدرش، وی دیدار خود با بهاییان را رسانه‌ای کرد و در واکنش به اظهار نظر هاشمی، از دیدار و رفتارش با بهاییان دفاع کرد. /مشرق

«شخص لاریجانی نامه زد که آثارم پخش نشود»

انصاف نیوز در مصاحبه‌ی تفصیلی با «حسین زمان» از اولین خوانندگان موسیقی پاپ پس از انقلاب کشورمان، به گفت‌وگو درباره‌‌ی ۱۵ سال ممنوع‌الکاری و شرایط او در طول مدت فعالیت حرفه‌ایش پرداخته است. زمان که پیش و پس از انقلاب، سابقه‌ی فعالیت سیاسی، زندان ساواک و حضور در جنگ را دارد، به اعتقادات امروزش، با تمام فراز و نشیب‌های از سر گذرانده در این سال‌ها اشاره کرد. او در جایی از مصاحبه، دباره‌ی سانسور خود در صداوسیما می‌گوید: «ممنوع الپخش شدن آثار من از زمان آقای لاریجانی شروع شد. آقای لاریجانی رسما نامه زد که هیچ‌ یک از شبکه‌های رادیو و تلویزیون حق پخش آثار من را ندارند. من این نامه را به چشم خودم دیدم که در آن اعلام کرده بودند که هیچ یک از آثار من نباید پخش شود. باید از خود آقای لاریجانی پرسید که دلیل این کار چه بوده است؟ من که متوجه نمی‌شوم». 
 
امام جمعه سرپل‌ذهاب: خدا لعنت کند کسى را که واسطه آزادى سازندگان مسکن مهر شود

امام جمعه اسلام آباد غرب بشدت پیمانکاران مسکن مهر را مورد انتقاد قرار داد. نکات مهم سخنان امام جمعه اسلام آباد غرب بر گرفته از فایل صوتى منتشر شده در فضاى مجازى به شرح زیر است: تشکر از اقدام جهادى دادستان براى دستگیرى پیمانکار بیمارستان و اگر تاکنون آزاد نشده، رهایش نکنند. با توجه به رصدى که داشتم، پیمانکار مسکن مهر دستگیر نشده و او هم باید دستگیر شود. ببینید چه خانه هایى براى مردم ساختند. ستون ها را به جاى سیمان با "آجر پاره و گونى" پر کردند. و به این خانه ها رنگ و لعاب دادند. خاک بر سر شما که مى خواهید اینگونه نان بخورید. خدا لعنت کند کسى را که واسطه آزادى اینها شود. دیشب ساعت یک رفتم دیدم نابینایى که ساکن مسکن مهر بود در چادر مى لرزید. گفتند طلا فروختیم تا در این مسکن ساکن شدیم. اینها خیانت کارند وکسانى هم بخواهند واسطه آزادى آنها شوند خیانت کارند. /نواندیش

امام رضا امام مناظره بود نه مذاکره

حجت الاسلام سیداحمد علم‌الهدی امشب در ویژه برنامه جهان آرا که ویژه شهادت امام رضا(ع) پخش شده بود با اشاره به اینکه برخورد حضرت با جریان آتئیست، یهودیت و نصرانی، برخورد مذاکره و گفت‌وگو نبود گفت: برخی سیاسیون واژه‌ها را دستکاری می کنند، ما مناظرات امام رضا(ع) داریم، مذاکرات امام رضا(ع) نداریم؛ امام رضا(ع)، امام مناظره است نه مذاکره؛ امام رضا(ع) در این عرصه جنگیدند و مبارزه کردند نه مذاکره. /انتخاب

پاسخ واعظی به شایعه‌سازان: روحانی در مناطق زلزله‌زده از ماشین پیاده شد

رئیس دفتر رئیس‌‌جمهور درباره برخی شایعات مربوط به سفر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه گفت: فیلم‌های سفر به استان کرمانشاه موجود است و مردم می‌توانند آنها را ببینند. محمود واعظی، درباره برخی شایعات مربوط به سفر رئیس‌جمهور به مناطق زلزله‌زده و اینکه برخی می‌گویند، چرا روحانی با مردم دیدار مستقیم نداشته است، گفت: چنین چیزی صحت ندارد، بنده در آن جا حضور داشتم رئیس‌جمهور از ماشین پیاده شدند، با مردم هم دیدار مستقیم داشتند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: ابتدا آقای روحانی از ماشینی که حامل ایشان بود پیاده شدند و تا محوطه‌ای که منازل خراب شده بود هم رفتند و از منازل آسیب‌دیده بازدید کردند و سپس برای صحبت به میان مردم رفتند. وی افزود: هنگامی که ایشان از منطقه آسیب‌دیده بازگشتند و زمانی که می‌خواستند با مردم سخن بگویند برای اینکه مردم آقای رئیس‌جمهور را ببینند و همچنین برای این‌که صدایشان برسد روی ماشین قرار گرفتند. واعظی تاکید کرد: فیلم‌های سفر موجود است و مردم می‌توانند ببینند. /ایلنا

توضیحات وحید حقانیان: علی‌الظاهر به آقای معاون اول برخورده

وحید حقانیان، معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری در ویدئوی جدیدی که خبرگزاری فارس منتشر کرده توضیحات تازه‌ای درباره فیلم کوتاه چند روز پیش از وی منتشر شده بود ارائه کرد. ایشان در ویدئوی قبلی با انتقاد شدید از اظهارات اسحاق جهانگیری درباره مسکن‌مهر سرپل‌ذهاب گفت «خدا معاون اول رئیس‌جمهور را لعنت کند. » در ویدئوی تازه‌ای که منتشر شده حقانیان می‌گوید: روز گذشته در قصرشیرین بودیم برای بررسی وضعیت و در جمع برادران جهادگر نکته‌ای را گفتم که علی‌الظاهر به معاون اول محترم دولت برخورده، من قصد توهین و یا جسارت به ایشون و یا دولت محترم نداشتم. بحثی را مطرح کردم. ما با ایشان ۲۵ سال است همکار هستیم و مسائلی را می‌گوییم. آن جمع هم خصوصی بود کاملا که من این بحث را مطرح کردم و قرارنبود پخش شود.»

علی کریمی دست از سر تاج برنمی‌دارد

علی کریمی بار دیگر مطلبی در کانال تلگرامی خودش منتشر و در ادامه کشمکش‌های زیاد بین فدراسیون فوتبال و علی کریمی، جادوگر بار دیگر اقدام به نوشتن یک مطلب در کانال تلگرامی خود کرد و این بار از محمدرضا داورزنی و وزارت ورزش درخواست پیگیری دارد. 

جهانگیری: همه پیمانکاران ساختمان‌های نوساز و بدون استحکام باید بازخواست شوند

اسحاق جهانگیری در این جلسه ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع)، شهادت امام رضا (ع) و نیز تسلیت به خاطر درگذشت جمعی از هموطنانمان در استان کرمانشاه، از همه دستگاه ها و نهادهایی که برای امداد رسانی و کمک به زلزله زدگان در استان کرمانشاه با تمام توان حضور پیدا کردند قدردانی کرد و گفت: هلال احمر، ارتش، سپاه و همه دستگاه های اجرایی مردانه پای کار آمدند و مردم نیز همه آنچه در توان داشتند به صحنه آوردند تا بخشی از آلام مردم زلزله زده کاهش پیدا کند. معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: در این گونه موارد که ساختمان های نوساز و یا بناهایی که مستحکم سازی شده اند، تخریب می شوند، بدین معناست که اشکالاتی وجود دارد و باید پیمانکاران و سازندگان این گونه بناها مورد بازخواست قرار گیرند که چرا موارد ایمنی در احداث ساختمان ها رعایت نشده است. 

روحانی، ۹۲ با «گازانبر» و ۹۶ با «لوله» کار را تمام کرد

غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه: روحانی یک سیاستمدار پخته و جا افتاده است، می داند در زمان های مختلف چگونه سخن بگوید. در همین مناظرات دیدیم، مناظره اول با سوم قابل مقایسه نبود. چون آقای روحانی به خوبی می دانست مناظره سوم کار را تمام می کند. همان طور که سال 92 این اتفاق افتاد. آقای روحانی سال 92 با گازانبر و سال 96 با لوله، کار را تمام کرد. /خبرآنلاین

بست‌نشینی احمدی‌نژادی‌ها حتی از سوی ضدانقلاب هم سابقه نداشت

عباس امیری‌فر، دبیرکل جامعه وعاظ ولایی گفت: بسیار ناشایست است که وقتی مردم کشورمان داغدار زلزله هستند، افرادی با راه اندازی یک بازی بچه‌گانه در حرم حضرت عبدالعظیم کاری می‌کنند که هیچ‌گاه سابقه نداشته و ما حتی از سوی ضدانقلاب هم چنین اقدامی را سراغ نداریم. /باشگاه خبرنگاران
 
ناراضایتی خانواده‌ی کیارستمی از حکم صادر شده
 
وکیل خانواده‌ی کیارستمی گفت: حکم پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی هنوز ابلاغ نشده است و حکم را رییس دادگاه انشاء کرده است و تا آخر هفته به احتمال زیاد صادر و به ما ابلاغ می‌شود. آنچه ما از مفاد حکم اطلاع داریم و همان طوری که قبلا بارها گفته‌ایم، مبنای حکم نظریات پزشکی قانونی بوده و تاکید کمیسیون‌ها و بررسی‌هایی است که آنها داشته‌اند، ما آنها را قبول نداشته‌ایم، حکم هم قاعدتا بر همین مبنا صادر شده و ما از این حکم راضی نیستیم. / ایسنا

دستگیری ۲۲ سارق در مناطق زلزله‌زده
 
از همان آغازین لحظات اولیه وقوع زلزله، پلیس با حضور گسترده و چشمگیر خود در کنار سایر دستگاه های امدادی و خدمات رسان، به یاری حادثه دیدگان شتافت؛ تیم‌های پلیس به محل حادثه اعزام شده و تأمین امنیت منطقه و نیز امدادرسانی به زلزله زدگان را در دستور کار خود قرار دادند. اعزام تیم های تشخیص هویت و DVI به مناطق زلزله زده و همچنین آمادگی کامل برای گشت زنی های مداوم و مقابله با جرایم مختص این شرایط از جمله سرقت اموال، منازل، خودرو، طلا و جواهرات افراد آسیب دیده در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفته است که در همین راستا 22 سارق دستگیر شده اند. /ایلنا

تاریخ مصرف احمدی‌نژاد تمام شده است
 
محمود صادقی، با اشاره به انتقادات احمدی‌‌نژاد به قوه قضاییه و بست‌نشینی چندروزه حمید بقایی و دیگر نزدیکان رییس دولت نهم و دهم در حرم شاه‌عبدالعظیم، اعلام کرد: البته در این‌که قوه قضاییه از جهت طرز کار رفتار قابل‌انتقادی دارد، تردیدی وجود ندارد، چون در موارد متعددی آیین دادرسی کیفری به‌طور کامل رعایت نشده که در برخی موارد، پیگیری‌هایی انجام داده و شکایت‌هایی از طریق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس طرح کرده‌ایم. وی همچنین یادآور شد: با این حال فردی که پیش از این رییس‌جمهور بوده و در همان زمان نیز دولت و اعضای دولتش را خط قرمز خود می‌دانست و با چنین گردن‌کشی‌هایی از رسیدگی به برخی تخلفات این افراد در زمانی که در قدرت بودند، جلوگیری می‌کرد. صادقی با تاکید بر این‌که اطلاعی نسبت به محتوای پرونده بقایی ندارد، گفت: به نظرم این شیوه برخورد و این نحوه طرح انتقادات کمی جای تامل دارد؛ مگر این نخستین‌بار است که آقای احمدی‌نژاد متوجه شده فردی به انفرادی منتقل شده و حقوق متهم نقض شده است؟! مگر در زمانی که احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور و مسئول اجرای قانون اساسی بود، در جریان مسائلی از این دست قرار نمی‌گرفت؟! وی افزود: مگر آقای مرتضوی که جزو نزدیک‌ترین اشخاص به احمدی‌نژاد بود، مرتکب چنین تخلفاتی نشد و مگر احمدی‌نژاد از جنایات کهریزک بی‌خبر بود؟! چرا احمدی‌نژاد زمانی که مسئول اجرای قانون اساسی بود هیچ اقدامی انجام نمی‌داد و اکنون که با جلب، بازداشت و محاکمه یکی از نزدیکانش مواجه شده، به این ترتیب عمل می‌کند؟!

افزایش یارانه دهک‌های پایین در دستور کار دولت و مجلس 
 
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که دولت و مجلس حذف یارانه دهک‌های بالا و افزایش یارانه دهک‌های پایین در بودجه ۹۷ را در دستور کار دارند. نماینده مردم لنگرود در مجلس تصریح کرد: همچنین می‌توان یارانه دهک‌های اول و دوم و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را قدری افزایش داد البته هنوز در این زمینه با دولت به جمع‌بندی نرسیده‌ایم اما امیدواریم تا پیش از ارائه لایحه بودجه به مجلس در این رابطه تصمیم مشترکی بگیریم. / ایسنا

محکومیت یک متهم تنگستانی به خدمت در مساجد
 
قاضی تنگستانی یک متهم را به شرکت در دوره‌های تربیتی، اخلاقی و مذهبی یکی از مساجد روستای این شهرستان به مدت یکسال محکوم کرد. همچنین متهم مکلف شد گواهی شرکت در دوره‌های ذکر شده را از سوی مسئول فرهنگی مسجد به دایره اجرای احکام کیفری ارائه دهد. / میزان
 
دیدار ذوالنور با کروبی
 
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس پنجشنبه شب گذشته به دیدار شیخ مهدی کروبی رفته است. فرزند مهدی کروبی گفت: حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس پنجشنبه شب گذشته به دیدار شیخ مهدی کروبی رفته است. چندی پیش حسین کروبی فرزند مهدی کروبی خبر از دیدار اسماعیل دوستی با پدرش در حصر داده بود. حسین کروبی گفته بود که افرادی که به دیدار رئیس مجلس ششم می‌روند توسط نهادهای امنیتی انتخاب می‌شوند. فرزند شیخ مهدی کروبی حالا درباره دیدار ذوالنور با مهدی کروبی به امتداد گفت: آقای ذالنور دراین ملاقات نقطه نظرات خود را مطرح کرده و حاج آقا هم به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته است. این ملاقات دوستانه و مفید بوده است. وی افزود: ذوالنور از دوستان قدیمی پدر است و در جریان اتفاقات بعد از ۸۸ هم در مرحله‌ای به کمک پدر شتافته است. کروبی تاکید کرد: قاعدتا این انتخاب از طریق شورای عالی امنیت ملی است. چون قبلا هم دبیر شورای امنیت گفته بود که سه نفر برای دیدار با شیخ انتخاب شده اند. منتها تصور ما این بود که دیدار آقای ذالنور با فاصله ای یک هفته‌ای از دیدار آقای دوستی محقق شود، ولی حدودا یک ماه به طول انجامید. البته امیدواریم که اگر گشایشی قرار است حاصل شود، تعداد ملاقات‌ها بیشتر و با فاصله زمانی کمتری صورت بگیرد. /انتخاب

سخنگوی دولت: انتقاد از مسکن مهر سرپل ذهاب به حق و به جا بود

این خبر تکمیل می‌شود...
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه انتقاد رئیس‌جمهور از مسکن مهر سر پل ذهاب به‌جا و به حق بود، گفت: نباید هر انتقاد دولت را به معنای سیاسی کاری تلقی کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 محمدباقر نوبخت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری خود درباره واکنش‌ها به انتقاد رئیس‌جمهور از مسکن مهر سر پل ذهاب اظهار کرد: سخنگوی دولت: انتقاد از مسکن مهر سرپل ذهاب به حق و به جا بود/ تبریک پایان داعشتخریب مسکن مهر در اثر زلزله بیشتر از سایر ساختمان‌ها بود.برخی ساختمان‌ها که در مسیر گسل هم بودند آسیب جدی ندیدند. مسلما برای هر دلسوزی این سوال پیش می آید که چرا مسکن مهر اینگونه تخریب شد؟ آیا نمی شد از این خسارات پیشگیری کرد؟

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی در ادامه افزود: طبیعی است که برای رئیس‌جمهور این سوال پیش آید که چرا خسارات مسکن مهر زیاد است.البته همه مسکن‌های مهر سراسر کشور را یک پیمانکار نساخته است و نمی توانیم بگوییم که مسکن  مهر سراسر کشور مشکل دارد. نباید برای مردم احساس ناامنی ایجاد کنیم، ولی باید مسکن مهر بازبینی شود. موضع رئیس‌جمهور به حق و به جا بود و نباید هر انتقادی که دولت می کند برچسب سیاسی خورده و تخطئه شود.

نوبخت با بیان اینکه انتقاد دولت به پیمانکار بر می گردد نه دولت قبلی خاطر نشان کرد: اگر این انتقاد مطرح نمی شود در واقع به معنای آسان گذشتن دولت از این موضوع مهم بود. البته این انتقاد سیاسی نبود. این انتقاد به کیفیت پایین مسکن مهر سر پل ذهاب بود نه به مسکن مهر کل کشور. باید همه مسکن مهر سراسر کشور و حتی سایر مسکن‌ها بازبینی شوند.

نوبخت همچنین درباره اقدامات  دولت برای جبران خسارات مردم در مناطق زلزله‌زده گفت: دولت 281 میلیارد تومان برای اسکان موقت، ترمیم و مرمت خانه‌ها و احداث و بازسازی واحدهای صد در صد تخریب شده به صورت بلاعوض و 659 میلیارد تومان به صورت تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می کند که تخصیص بودجه آن هم داده شده است تا این تسهیلات به چهار هزار و 500 خانوار شهری و 11 هزار خانوار روستایی برسد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تاکید رهبر انقلاب بر کمک بیشتر به زلزله‌زدگان، تصریح کرد: صحبت‌های رهبری این بود که مسئولان باید تلاش بیشتری داشته باشند و ما هم نسبت به اقداماتی که انجام داده‌ایم، راضی نیستیم. درباره ساخت مسکن زلزله‌زدگان سیاست دولت این است که مسئولیت بازسازی را به عهده بنیاد مسکن بگذارد. بنیاد مسکن هم اعلام کرده که ساخت منازل به عهده خود مردم گذاشته می شود و بنیاد از آنها پشتیبانی مالی و فنی می کند تا کار با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع دولت نسبت به مسکن مهر اظهار کرد: دو راه نسبت به مسکن مهر پیش روی دولت بود. اول اینکه کل طرح متوقف شود و راه دیگر اینکه اقدامات نیمه تمام به فرجام برسد که دولت مسیر دوم را انتخاب کرد. در میان راه به دلیل بالا رفتن هزینه مسکن دولت هم تسهیلات را افزایش داد و هم تکمیل تاسیسات مسکن مهر مثل آب و برق را بر عهده گرفت. به طور مثال هزار میلیارد تومان جهت تامین آب و برق دولت متقبل شد تا هزینه مسکن مهر برای دولت کمتر شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سازنده مسکن مهر با توجه به افزایش هزینه‌های مسکن، مصالحی انتخاب کرده است که برای او ارزانتر تمام شود، گفت: باید این کار با دقت بیشتری انجام می شد و دولت تلاش می کند با نظارت بیشتر کیفیت مسکن مهر را افزایش دهد.

نوبخت در ادامه این نشست با تبریک پیروی جبهه مقاومت بر تروریست‌ها در سوریه و عراق اظهار کرد:  با عنایت خداوند و پشتیبانی مردم عزیز سوریه و عراق جبهه باطل، جنایتکار و تروریستی داعش شکست خورد. در ابتدای ظهور داعش تلاش می شد اقدامات آنها نوعی حرکت مدنی مردم علیه حکومت سوریه تلقی شود، اما با بصیرت و هوشمندی رهبری انقلاب و مسئولان نظام تشخیص داده شد که این اقدام نه اقدامی برای استیفای حقوق شهروندی، بلکه لشکر کشی تروریست ها و تفکرات سلفی و تکفیری است.

وی با بیان اینکه باید از نیروهای وفادار و مقاوم مسلح سوریه و عراق ، نیروهای مدافع حرم، مستشاران ایرانی و  حشد الشعبی قدردانی کرد، گفت: دولت سپاسگزار و قدردان نیروهای مسلح کشور به ویژه برادر فهیم، رشید و عزیزمان سردار قاسم سلیمانی است که به عنوان یک فرد در قواره و جایگاه یک لشکر و نظام ایفای نقش کرد. خداوند حافظ سردار سلیمانی باشد.

وی تاکید کرد: ما باید آمادگی داشته باشیم تا تفکرات تروریست‌ها در قالب و شکل دیگری ظهور نکند. من از نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی ایران که برای مقابله با تروریست‌ها ایفای نقش کردند، تشکر می کنم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا پس از اتمام کار داعش نیروهای نظامی ایران در سوریه باقی می مانند، گفت: پایان کار داعش به معنای پایان مبارزه با تروریست‌ها نیست. مستشاران و فرماندهان نظامی ما بنا به دعوت دولت سوریه، پروژه‌های خود را در این کشور تعریف می کنند. ما براساس حساسیت کشورهای دیگر، عمل نمی‌کنیم. کشورهایی که نسبت به حضور ما در سوریه حساس هستند باید ابتدا دست‌های آلوده خود به خون کودکان یمنی را پاک کنند.

نوبخت در بخش دیگری از این نشست خبری خاطر نشان کرد: هشت میلیون و 872 هزار تن گندم به ارزش 11 هزار و 593 میلیارد تومان به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده که صد در صد هزینه آن نیز به گندمکاران پرداخت شده است. همچنین پرداخت اعتبارات عمرانی از مرز 30 هزار میلیارد تومان نیز گذشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در قرارداد توتال برای عدم اجرای تعهدات طرف مقابل پیش بینی شده است، اظهار کرد: در این قرارداد شرایطی در نظر گرفته شده که اگر طرف مقابل از تعهدات خود عدول کرد، ما چگونه عمل کنیم. تا الان که هیچ اتفاقی نیفتاده است اما ما از حقوق خود هم کوتاه نمی آییم.

خبرنگاری از نوبخت پرسید،آیا بهتر نیست کمکهای خارجی خود را قطع کرده و به زلزله‌زدگان کمک کنیم که نوبخت در پاسخ گفت: ما شرایط امنیتی خود را در نظر می گیریم و براساس آن به درستی تخصیص اعتبار داریم. هر موضوع  ردیف هزینه‌های خود را دارد به طور مثال همانطور که بیان شد دولت 281 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 659 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای زلزله‌زدگان در نظر گرفت است. ما باید بتوانیم امنیت کشور خودمان را هم تامین کنیم.

وی درباره اقدام آمریکا برای کاهش فروش نفت ایران و مغایرت آن با برجام، خاطر نشان کرد: کمیته ویژه رسیدگی به اقدامات طرف مقابل در برجام فعال بوده و مصادیق نقض برجام را بررسی می کند. ما با هر نوع نقض برجام فعالانه برخورد می کنیم.

نوبخت درباره درباره نقش کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان و کمک بیشتر مردم نسبت به دولت تصریح کرد: ما کمک‌های مردمی را تقدیس می کنیم و معتقدیم دولت هیچگاه به تنهایی نمی تواند کشور را اداره کند و در تمام مسائل دولت باید در کنار مردم باشد اما با توجه به حجم خسارات و مشکلات تحلیل غیرواقع بینانه‌ای است که بگوییم همه مشکلات با کمکهای مردمی حل می شود. نهادهای نظام که دولت نیز جزئی از آن است در منطقه کارهای بزرگی در حال اجرا دارد.

در ادامه خبرنگاری درباره اهداف سفر نوبخت به قم پرسید که وی در پاسخ گفت: دولت رابطه وثیقی با مراجع و حوزه‌های علمیه دارد و رئیس‌جمهور فرزند حوزه و دانشگاه است. در هر فرصتی هم که پیش بیاید مسئولان دولتی با علمای قم و مشهد دیدار دارد. من در سفر خود به قم با آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی و نوری همدانی دیدار داشتم و گزارشی از وضعیت عمومی کشور و سیاستهای دولت را ارائه کردم و علما نیز بیانات و نصایح ارزشمندی داشتند.

وی با اشاره به اینکه این دیدارها در فاصله کمتر از 24 ساعت تنظیم شد و من بابت این موضوع بسیار خوشحال هستم خاطر نشان کرد: این در شرایطی است که این بزرگواران در شرایطی حاضر نیستند در کنار کسی بنشینند. انها عطوفت و محبت به دولت داشتند و من پیام و سلام محبت آمیز آنها را به رئیس‌جمهور رساندم. دولت باید خرسند باشد که علاوه بر مردم از حمایت و پشتیبانی علما نیز برخوردار است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که در دیدار با آیت‌الله  مکارم شیرازی موضوع اختصاص بودجه خاص برای شهر قم مطرح شد، تصریح کرد: این مسئله در دیدار با ایشان مطرح نشد اما سیاست دولت در توزیع اعتبارات، رعایت عدالت است. در طرح توازن منطقه ای اسناد آمایش سرزمینی 18 استان برای اختصاص اعتبارات لازم تهیه شده است.

نوبخت همچنین درباره زمان ارائه گزارش 100 روزه توسط رئیس‌جمهور اظهار کرد: این گزارش آماده شده و روی میز من است که خدمت رئیس‌جمهور هم داده شده و در زمان مقرر اعلام خواهد شد.

خبرنگاری با اشاره به تلاش FATF برای قطع همکاری ایران و حزب الله به بهانه مبارزه با تروریسم پرسید که در متن لایحه پولشویی دولت به این موضوع اشاره شده است که نوبخت در پاسخ گفت: این لایحه در راستای سیاست های نظام بوده و هیچ چیز خارج از آن نیست.برای مقابله با تروریسم دیگران از ما جلوتر نیستند. پرچم مقابله با تروریسم بر دوش نیروهای مسلح ما است.

وی درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران نیز تصریح کرد: چنین بحثی در دولت و یا در شورای عالی امنیت ملی مطرح نشده است.

نوبخت در مورد برقراری بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی گفت: با وزیر آموزش و پرورش در این زمینه صحبت می کنم تا بستر قانونی برای این موضوع در بودجه 97 تهیه کنیم. بازنشستگان فرهنگی برای ما بسیار محترم هستند و هر نوع تسهیلات به آنها برای ما یک اصل و فرض است.

وی در مورد نظارت بر بودجه دستگاه‌های فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: برخی نهادهای فرهنگی هستند که غیردولتی بوده اما در کنار دستگاه‌های فرهنگی دولتی، اعتبار و کمک می گیرند. ما نمی دانیم این پولها چگونه خرج می شد و ایا اقدام این نهادها هم که البته اقدام خیری هم هست در راستای اقدامات دولت است یا نه. در مواردی حتی سیاست این نهادها با دولت مغایرت داشته است. ما هر سه ماه از این نهادها گزارش کار  می گیریم و براساس عملکرد آنها بودجه به آنها می دهیم. البته ما بودجه را به دستگاه‌هایی می دهیم که ماموریت آنها در راستای دولت باشد. در واقع ما بودجه فرهنگی را کاهش نمی دهیم و ردیف آن را حفظ کرده اما به آن جهت‌دهی می دهیم.

خبرنگاری از نوبخت در مورد مواضع اتحادیه اروپا نسبت به ایران پرسید که نوبخت در پاسخ اظهار کرد:  شاید زود باشد که بگوییم اتحادیه اروپا نسبت به ایران سیاست های خصمانه آمریکا ر ا دنبال می کند. تا الان اتحادیه اروپا مواضع ایران را تایید کرده است البته ما بر مواضع دفاعی خود تاکید داریم و تحت هیچ شرایطی درباره توان دفاعی خود توافقی نمی کنیم. مگر ما از فرانسه می پرسیم چرا آنها موشک دارند؟

وی همچنین درباره مواضع اخیر عربستان نسبت به ایران افزود: همه تحلیلگران می گویند عربستان نسبت به ایران در موضع ضعف است و ایران در منطقه دست بالا را دارد که یک نمونه آن پیروزی جبهه مقاومت بر تروریستها است. اتحادیه عرب هم وقتی نسبت به مردم یمن که عرب هستند اینگونه بی عاطفه صحبت می کنند مشخص است که کم آورده‌اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد رسیدگی به موضوع بازداشت روزنامه نگاران در جلسه سران قوا خاطر نشان کرد: وقتی تعداد جلسات بیشتر شودبه موضوعات بیشتری از جمله مسائل حقوق شهروندی و تحکیم آزادی های مصرح قانونی در این جلسات رسیدگی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعطیلی روز 6 آذر در تقویم نیامده است و موضع دولت نسبت به این تعطیلی چیست تصریح کرد: دولت خودش این لایحه را به مجلس فرستاد و آن را هم ابلاغ کرد و موضع دولت نسبت به تعطیلی 6 آذر صریح وشفاف است ولی باید بپرسم که چرا در تقویم نیامده است.

به نوشته ایسنا، وی درباره ارتباط آزادی نازنین زاغری با پرداخت بدهی‌های انگلیس به ایران اظهار کرد: موضوع نازنین زاغری یک بحث قضایی است که دستگاه قضا و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در این زمینه وظایف خود را انجام می دهند و این موضوع به پرداخت بدهی‌های دولت انگلیس به ایران ارتباطی ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای درباره فیلتر تلگرام داشته است، گفت: در جلسات شورای عالی امنیت ملی که من هم مرتب حضور داشتم چنین مصوبه‌ای وجود نداشته است.

خبرنگاری از نوبخت پرسید که  دولت چه برنامه‌هایی در حوزه مسکن دارد، که وی در پاسخ گفت: ما طرح‌های مستقلی برای مسکن داریم. سازمان برنامه و بودجه موظف شده است مبالغی که دولت در این زمینه باید کمک کند را تامین کند. طرح‌های مختلفی برای سال 97 داریم که در مورد چگونگی اجرای آن اطلاع رسانی می کنیم. ما دنبال تقویت قدرت خرید مردم هستیم.

وی در مورد تخصیص بودجه به دستگاه‌های مختلف نیز اظهار کرد: ما بودجه برخی دستگاه ها را تا 110 درصد تامین کرده‌ایم اما هنوز این دستگاه‌های مشکل دارند به خاطر همین من دیروز یک متمم 500 میلیارد تومانی دیگر را برای رفع مشکلها امضا کرده‌ام .

سخنگوی دولت در مورد پرداخت یارانه مطبوعات نیز خاطر نشان کرد: ما سال گذشته صد درصد یارانه مطبوعات را پرداخت کردیم. امسال هم 26 هر ماه یارانه را به مطبوعات می دهیم. تلاش ما برای پرداخت صد در صد یارانه مطبوعات است.

خبرنگاری با اشاره به نامه نمایندگان مجلس به دولت برای پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرسید که برنامه دولت در این زمینه چیست که نوبخت در پاسخ گفت: بخشی از این بدهی‌ها ناشی از تکالیف قانونی است که به وجود آمده و سازمان تامین اجتماعی باید آن را پرداخت کند. نمایندگان محترم هم ان‌شاءالله با توجه به اینکه از وضعیت مالی دولت باخبر هستند از این پس کمتر از این قوانین که دولت را بدهکار سازمان تامین اجتماعی می‌کند، تصویب کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در قانون مشخص شده است و بی‌سابقه در برنامه ششم نیست، اظهار کرد: در برنامه ششم مصوب شد که به نوعی پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی انجام شود البته این بدهی‌ها فقط مربوط به دولت ما نیست و بدهی‌های انباشتی است که از گذشته باقی مانده است. حالا قرار شد دولت با یک برنامه شروع به پرداخت تعهدات کند. صدور اوراق برای پرداخت این مطالبات سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شد و این اتفاق هم افتاد و پیشنهادش هم در راستای پرداخت پنج هزار میلیارد تومان از اسناد به سازمان تامین اجتماعی در دولت مطرح شد و آنچه در چارچوب قانون برنامه ششم توسعه است را انجام می‌دهیم.

وی در پایان گفت: اینکه نمایندگان اعلام کنند هر چه بدهی در طول تاریخ پیش آمده است را دولت بپردازد غیرممکن است. خود نمایندگان هم نسبت به این موضوع مطلع هستند.

توضیحات سردار وحید درباره اظهارات جنجالی‌اش

بخشی از محل مسکن مهر کرمانشاه بر روی گسل بوده
معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: مردم زلزله‌زده با مشکلات زیادی مواجه هستند و ما نباید طوری صحبت کنیم که 12 میلیون ساکن مسکن مهر هم دچار مشکل شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
وحید حقانیان معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری که به منظور بررسی وضعیت زلزله‌زدگان غرب کشور به قصر شیرین و سرپل ذهاب سفر کرده است در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره اظهاراتی که دیروز از وی در فضای مجازی پخش شد، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، حقانیان که هم اکنون در منطقه سر پل ذهاب به سر می‌برد، اظهار داشت: روز گذشته بنده به منظور بررسی وضعیت زلزله‌زدگان در قصر شیرین بودم و در جمع محدودی از جهادگران سخنانی گفتم که علی‌الظاهر به معاون اول محترم رئیس‌جمهور برخورده در حالی که بنده 25 سال با ایشان همکار بودم و قصد توهین و جسارت نداشتم.

وی با بیان اینکه آن سخنان در یک جمع خصوصی صورت گرفت و قرار بر انتشار آن نبود، اظهار داشت: البته اینها یک واقعیت است که ما نباید مسائل این‌چنینی را سیاسی کنیم.

حقانیان افزود: بخشی از این منطقه از جمله محل مسکن مهر بر روی گسل بوده که بسیاری از خانه‌های بتنی که توسط خود مردم هم ساخته شده کاملا فرو ریخته اما سازه مسکن مهر سالم است.

معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: مردم مشکلات و آلام زیادی دارند که ما باید آنها را کم کنیم نه اینکه طوری صحبت کنیم که 12 میلیون نفر از ساکنان مسکن مهر هم با مشکل مواجه شوند.

حمله تند قالیباف به اصولگراها و اصلاح‌طلبان

هزار و چهل و دومین بسته ویژه خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند: مشایی با قرار کفالت آزاد شد/کنایه دکتر عارف به حرکت نمایشی یک چهره شاخص اصولگرا/راه حل لاریجانی برای حذف کنکور: انحلال سازمان سنجش/۳۰ هزار میلیارد بدهی درست کردند تا خرج تبلیغ رئیس‌جمهوری کنند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر:۷۴۸۹۳۸
تاریخ انتشار:۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵20 November 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. 

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید. 

دو روایت از دیدار شب گذشته ذوالنوری با کروبی
 
دو نماینده مجلس ضمن تأیید دیدار حجت‌الاسلام ذوالنوری با حجت‌الاسلام مهدی کروبی گفتند، از جزییات این دیدار اطلاع ندارند. محمد کاظمی و در واکنش به انتشار خبری در مورد دیدار اخیر حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای قم با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی اعلام کرد: آنچنان که از شنیده‌ها مطلع هستم این دیدار انجام شده است. نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: طبیعتا در جریان جزئیات بیشتری از این جلسه نیستم اما فرضا آقای کروبی نیز برگزاری دیدار را تایید کرده‌اند. عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درمورد اینکه آیا قادر به تایید این خبر به صورت مستقل است، گفت: بله، دیدار انجام شده است. مصطفی کواکبیان دیگر نماینده اصلاح‌طلب و از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در پاسخ به سؤالی در مورد تأیید خبر دیدار ذوالنوری با کروبی گفت: صرفا مطلعم که این دیدار انجام شده اما از جزئیات آن باخبر نیستم./ایلنا

حمله تند قالیباف به اصولگراها و اصلاح‌طلبان
 
محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر امروز با حضور در دانشگاه علم و صنعت، به آسیب‌شناسی جریان‌های سیاسی کشور پرداخت و گفت: اصلاح‌طلبی به جای اینکه بالی برای مردم باشند وبال مردم شدند، مردم را به سمت بیگانه سوق داد و مبارزه با ظلم و توجه به مستضعفین و به این آرمانها توجهی نکرد اما بخشی از این جریان به این مبانی اعتقاد دارند اما برخی شان هم در قلم اعتقاد دارند اما در حوزه عملکردی یا نخواستند و یا نتوانستند به این مبانی عمل کنند. اصولگرایی می‌توانست خواست‌های انقلاب اسلامی را محقق کند اما نتوانست. بعد جنگ مسیر برای حرکت فراهم بود. اگر 2 رکن مهم داشته باشیم یکی مردم است و اصولگرایی. این جریان شعار مردم باوری را داد اما در عمل به آن باور نداشت و اعتقاد قلبی به مردم باوری در این جریان سیاسی نبود. نواصولگرایی با فرهنگ پدرخواندگی ساخته نمی‌شود؛ نواصولگرایی پدرخوانده نمی‌خواهد. هیچ کس دیگر حق ندارد به عنوان پیشکسوت جلوی بروز این ظرفیت عظیم جوانان با انگیزه و پخته را سد کند، چون همیشه مانع نیروهای جوان و توانمند شدیم./مهر

نابودی داعش در سوریه قول سردار سلیمانی بود
 
کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در جمع خبرنگاران گفت: پاکسازی بوکمال سوریه به منزله آخرین قرارگاه داعش در آن کشور بود که پاکسازی شد. این به معنی پیروزی بزرگی است که سردار سلیمانی قول داده بود و بموقع داستان به پایان رسید. البته این به معنای تمام شدن شدن داعش نیست. /باشگاه خبرنگاران

احمدی‌نژاد فضای جامعه را به سمت تقابل پیشبرد تا تفاهم 
 
محسن میردامادی در گفت‌وگویی با روزنامه جامعه فردا از لزوم گفت‌وگوی ملی سخن گفت و آن را سخت‌تر از مذاکرات برجام دانست. بخشی از سخنان میردامادی که درباره فضای سال 88 است را در ادامه می‌خوانیم: شما به مسائل ۸۸ اشاره کردید. شرایط کشور بعد از آن اتفاقات به‌ گونه‌ای پیش رفت که هیچ فضای گفت‌وگویی وجود نداشت؛ اما من می‌خواهم به سال‌های پیش از ۸۸ بازگردم، به سال‌هایی که حزب مشارکت فعال بود و شما هم به عنوان دبیرکل این حزب در رأس کار حضور داشتید. در آن سال‌ها ارتباط شما با اصولگرایان چگونه بود؟ اصلا ارتباطی بین احزاب اصلاح‌طلب و به‌ ویژه حزب مشارکت با سایر احزاب اصولگرا وجود داشت؟

در آن سال‌ها ارتباط مختصری وجود داشت و بی‌تأثیر هم نبود. در آن سال‌هایی که حزب مشارکت فعالیت داشت، مهم‌ترین تشکل اصولگرایی که وجود داشت و به نظرم هنوز هم به عنوان مهم‌ترین تشکل اصولگرا فعال است که ساختار حزبی دارد، حزب موتلفه است که در واقع می‌تواند مانند یک حزب رفتار کند و قابل مذاکره است. ما در آن زمان جلسات متعددی میان مشارکت و موتلفه برگزار کردیم که منجر به مکاتباتی میان آقای محمدرضا خاتمی به عنوان دبیرکل مشارکت و مرحوم آقای عسگراولادی در مؤتلفه شد؛ اما نکته دیگری هم وجود دارد که در تعامل و گفت‌وگو باید مورد توجه قرار داد، اینکه کسانی که در طرفین صحبت می‌کنند بتوانند تصمیم‌گیر باشند و به آن عمل کنند. امروز در جناح اصولگرا این مشکل وجود دارد که در میان احزاب و گروه‌هایشان و حتی چهره‌های برجسته‌شان هیچ کدام نمی‌توانند تصمیم نهایی را بگیرند و این مشکل بزرگی است. امروز در میان اصلاح‌طلبان وقتی بحث و صحبتی صورت بگیرد و آقای خاتمی روی موضوعی توافق کند، همه اصلاح‌طلبان آن را می‌پذیرند حتی اگر برخی از آنها موافق نباشند و یا انتقاداتی به آن تصمیم داشته باشند. چنین نقشی در مجموعه اصولگرایان وجود ندارد. یک زمانی آقای ناطق‌نوری کمی رقیق‌تر از آقای خاتمی در این جناح، این نقش را در اصولگرایان داشتند اما اصولگرایان به دلیل تغییراتی که به‌ویژه در دوران آقای احمدی‌نژاد داشتند و اختلاف جدی میانشان پیش آمد، درون خودشان امکان تفاهم را نمی‌بینند و هنوز نمی‌توانند با صدای واحد صحبت کنند و تصمیم بگیرند. این مسئله یک مقدار کار را درآن جناح مشکل می‌کند، ضمن اینکه قبل از این ابتدا باید اراده تفاهم و گفت‌وگو وجود داشته باشد. اگر چنین اراده‌ای در جناح اصولگرا به وجود آمد، آن زمان است که اصولگرایان این مشکل خود را مرتفع سازند و برایش راه‌حلی پیدا کنند. تجربه آن دوران و همان ارتباط اندک میان حزب مشارکت و حزب موتلفه نشان داد که وقتی دو طرف به گفت‌وگو می‌نشستند متوجه می‌شدند که اختلاف غیرقابل حلی میانشان وجود ندارد و می‌توانند بر سر مسائل بیشتری هم به تفاهم برسند. متاسفانه بنا به دلایل مختلف این ارتباط قطع شد و ادامه پیدا نکرد.
 
چرا این ارتباط ادامه پیدا نکرد؟
 
دلیل اصلی‌اش روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد بود که فضای جامعه را به سمت تقابل پیشبرد تا تفاهم.

مشایی با قرار کفالت آزاد شد
 
بر اساس احضاریه ارسال شده، توهین به مسئولان، تصرف غیرقانونی اموال دولتی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، اتهامات مشایی است.مشایی که برای حضور در دادسرا مهلت پنج روزه داشت، صبح امروز در دادسرا حاضر شد تا توضیحات خود را ارائه کند. وی دقایقی قبل با صدور قرار کفالت توسط شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، آزاد و از دادسرا خارج شد./تسنیم

کنایه دکتر عارف به حرکت نمایشی یک چهره شاخص اصولگرا
 
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید گفت: در زمان انتخابات مجلس دهم یک برنامه کاملا تصنعی برای یکی از کاندیداهای اصولگرا  گذاشتند که اتفاقا از دوستان من است؛ فردای آن روز دیدمش و به او گفتم این برنامه در این موقعیت برای تو جز انگیزه سیاسی داشت؟ به او گفتم نتیجه این برنامه را چند ماه دیگر می بینی و اتفاقا نتیجه را دیدند! البته شاید ما باید از صدا و سیما تشکر کنیم، چون رفتار انها در نهایت به سود جریان اصلاحات تمام می شود. کما اینکه در همان مورد خاص و رپورتاژی که برای آن کاندیدای اصولگرا پخش کردند، اثر آن برنامه طولانی را در نتایج انتخابات دیدند که نه تنها او بلکه کل لیست اصولگرایان در تهران رأی نیاورد! /خبر آنلاین

راه حل لاریجانی برای حذف کنکور: انحلال سازمان سنجش
 
علی لاریجانی در بخشی از سخنانش در مراسم تکریم و معارفه رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد گفت: گسترش دانشگاه‌ها زیاد است و به نظر بنده برخی روی حساب و کتاب هم گسترش پیدا نکرده‌اند، ضمن اینکه روش کنکور هم معضل جدیدی را در کشور ایجاد کرده است لذا باید اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شود تا بتوانند افراد فاضل را انتخاب کنند بخصوص در مقاطع تحصیلات فوق لیسانس و دکترا که آسیبی که در سایر مقاطع ایجاد شده تا قسمت‌های بالاتر نیاید. زمانی تصویب کردیم کنکور برداشته شود اما سازوکار آن در وزارتخانه‌ها سامان نیافت. رئیس قوه مقننه کشورمان خطاب به نهاوندیان (به صورت مزاح) گفت: شاید اگر آقای نهاوندیان بانی شوند و بروند مرکز سنجش را منحل کنند این مساله حل شود، تا آنها هستند نمی‌توانند بگذارند این مشکل حل شود. لاریجانی گفت: به نظر بنده دانشگاه‌ها می‌توانند افراد را از نظر علمی انتخاب کنند و این حرف سنجیده‌ای است و سپس تمرکز بیشتری بر کیفیت کار علمی داشته باشند. فکر می‌کنم با مرکز سنجش و وزارت علوم هم اگر کار شود می‌توان به فرمول عاقلانه‌ای که بر اساس شرایطی افراد را انتخاب کند، دست یافت./خانه ملت

روزی که رئیس مجلس «برادر عزیز» احمدی‌نژاد بود
 
9 سال پیش در چنین روزی، محمود احمدی‎نژاد به مجلس هشتم آمده بود تا از صادق محصولی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور دفاع کند. او در این جلسه از همیاری دولت و مجلس سخن گفت و در بخشی از سخنانش از علی لاریجانی به عنوان «برادر عزیزم» یاد کرده و پیش بینی کرد که هیچ گاه نیروهای انقلاب رودرروی هم قرار نخواهند گرفت. پیش بینی او تنها چند سال دوام آورد و در روز یکشنبه سیاه که او در جلسه استیضاح وزیر کارش شیخ الاسلام حضور یافته بود، لحن کلامش نسبت به رییس مجلس تغییری ۱۸۰ درجه‌ای یافت. او این روزها هم که روسای قوای مقننه و قضاییه را «برادران لاریجانی» خطاب می‎کند، بار دیگر به رویارویی با نیروهای انقلاب رو آورده است./خبرآنلاین

سی هزارمیلیارد بدهی درست کردند تا خرج تبلیغ رئیس‌جمهوری کنند
 
روزنامه شرق به نقل از حسین مرعشی نوشت: در این شهر می‌خواستند تبلیغ کنند و فردی را از شهرداری، رئیس‌جمهور کنند. با دلار ٨٠٠ تومان از چین یا کره قرض گرفتند، اتوبان طبقه دوم صدر را ساختند. امروز که دلار شده چهار هزار تومان باید شهرداری پس بدهد.٣٠ هزار میلیارد تومان بدهی درست کردند، برای اینکه می‌خواستند برای یک شخص تبلیغات کنند. بعد تراکم فروختند و شهر را ناموزون کردند.

صدور حکم فرزند بهمنی برای شهرداری هشتگرد متوقف شد
 
با حکم قضائی استانداری البرز مکلف شد صدور حکم امیر بهمنی، فرزند نماینده ساوجبلاغ در مجلس به عنوان شهردار هشتگرد را متوقف کند. این حکم به شورای اسلامی شهر هشتگرد نیز ابلاغ شده است و بر این اساس شورای شهر باید پروسه انتخاب شهردار را از سر بگیرد. گفتنی است عدم تمکین به حکم صادره از سوی رییس و سایر اعضای این شورا منجر به سلب عضویت آنان خواهد شد. در حاشیه انتخاب وی در شهریور ماه سال جاری برخی رسانه ها با تیتر"آقازاده ای که ناگهان شهردار شد" به تحلیل نقش محمود بهمنی در این اتفاق پرداخته بودند./امید96

تلاش تندروها برای اخراج فائزه هاشمی از دانشگاه آزاد کلید خورد
 
روزنامه آرمان امروز نوشت: این بار قرعه به نام فائزه هاشمی افتاد. دختر آیت‌الله هاشمی که سال‌هاست به بهانه‌های مختلف مورد هجمه دلواپسان قرار می‌گیرد و کمتر در مقام پاسخ به‌ این طیف بر‌می‌آید. یک سایت دلواپسان که درصدر اجرای برنامه‌های دلواپسان قرار دارد روز گذشته اقدام به انتشار تصویری از فائزه هاشمی کرده است. هدفمند بودن تخریب دختر آیت‌‌الله (هاشمی رفسنجانی) در آنجا مشخص شد که در بخشی از این گزارش آمده: «فاطمه هاشمی، دختر سرکش و جنجالی آیت‌الله که چندی پیش با بیان سخنانی در مورد منزل حضرت امام(ره) سعی بر ایجاد شبهه در بین جوانان داشت، با اقدامات تحریک‌برانگیز و متعدد خود از جمله ارتباط با کارمندان متخلف و...» عجیب نیست که مدیران این سایت تشخیص درستی از تمایز «فاطمه» و «فائزه» ندارند. بنابراین گویی در اتاق تخریب دلواپسان فقط به آنها دیکته می‌شود که چه کنند. هدفمند بودن تخریب فائزه هاشمی زمانی بیشتر نمایان شد که «اطلاعات روز» محور گزارش خود را نه دیدار دختر آیت‌الله هاشمی با کمال‌آبادی بلکه لزوم اخراج او از دانشگاه آزاد انتخاب کرد و با ادعای نامه علی‌اکبر ولایتی مبنی بر لزوم اخراج دختر آیت‌الله هاشمی از دانشگاه آزاد نوشت: «عدم اخراج فائزه هاشمی و عدم عزل رئیس واحد پردیس، دوئل جدی فائزه هاشمی با علی‌اکبر ولایتی خواهد بود. فائزه درصدد است اثبات کند حتی برخورد با اساتید در دانشگاه آزاد نیز، برخورد‌های احساسی و با افراد بدون پشتوانه است.»

فرزندان رهبر معظم انقلاب در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده
حمله تند قالیباف به اصولگراها و اصلاح‌طلبان/ دو روایت از دیدار شب گذشته ذوالنوری با کروبی/ کیهان رفتار احمدی‌نژادی‌ها را با هاشمی مقایسه کرد/روزی که رئیس مجلس «برادر عزیز» احمدی‌نژاد بود

کیهان رفتار احمدی‌نژادی‌ها را با هاشمی مقایسه کرد
 
روزنامه کیهان نوشت: حمید بقایی و علی‌اکبر جوانفکر می‌گوید پرونده قضایی آنها نه توسط قوه‌قضائیه بلکه از سوی آیت‌الله هاشمی شاهرودی بررسی شود. این دو که به همراه حبیب‌الله خراسانی، ضمن حضور در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) مدعی بست‌نشینی شده‌اند. یادآور می‌شود محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه ضمن حضور در کنار بقایی و مشایی در حرم عبدالعظیم؛ اظهارات تندی علیه «خانواده لاریجانی» عنوان کرد. این در حالی است که او و حلقه حامیان نزدیک وی، ضمن لابی‌گری گسترده در مجلس هشتم، عامل اصلی ریاست علی لاریجانی و کنار رفتن حداد عادل از ریاست مجلس بودند. با این حال، روابط لاریجانی و احمدی‌نژاد از میانه راه به وخامت گرائید که اوج آن در اقدامات دور از شأن طرفین در ماجرای استیضاح وزیر کار و رفاه (بهمن 91) با آتش بیاری کسانی چون علی مطهری بود. جالب این که علی مطهری نیز جزو سهمیه احمدی‌نژاد برای فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان بود. حلقه احمدی‌نژاد رفتار زیگزاگی مشابهی نیز با کسانی چون مرحوم هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی داشته‌اند؛ زمانی، احمدی‌نژاد بیشترین مجادلات و خصومت‌های دوطرفه را با هاشمی داشت اما پس از رد صلاحیت مشایی و هاشمی در انتخابات 92، پیشنهاد اعتراض هماهنگ و مشترک را به هاشمی داد. همچنین اگرچه احمدی‌نژاد و سید حسن خمینی درگیری‌های متعدد از جمله در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) داشتند، اما سیدحسن یکی از دفاتر فعالیت احمدی‌نژاد و اطرافیانش را در شمال شهر تهران تأمین کرده است. گفتنی است مدعیان تحصن، دیروز پس از مواجه شدن با بی‌اعتنایی و عدم استقبال مردم، مجبور به پایان نمایش خود شدند.

وزیر اسرائیلی از تماس مخفیانه با عربستان سعودی خبر داد
 
 یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، برای نخستین بار از ارتباط مخفیانه این کشور با عربستان سعودی برای مقابله با ایران سخن گفته است. یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل به رادیو ارتش اسرائیل گفته: ما با بسیاری از کشورهای عرب و مسلمان روابطی داریم که در واقع تا حدی مخفیانه است، و معمولا این ما نیستیم که از این روابط شرمنده ایم. وی افزود: طرف مقابل است که علاقه دارد این روابط بی سر و صدا بماند. از نظر ما معمولا مشکلی نیست؛ اما ما به خواست طرف دیگر احترام می‌گذاریم، چه عربستان سعودی باشد یا دیگر کشورهای عرب و اسلامی. بیشتر از این هم هست اما ما آن را محرمانه نگه می‌داریم. / بی‌بی‌سی

خشم درخشان از رفتار علی دایی در سازمان لیگ
 
روز گذشته و در سازمان لیگ علی دایی سرمربی سایپا و حمید درخشان سرمربی نفت با یکدیگر رودررو شدند که دایی در برخوردی قابل پیش بینی حتی حاضر به دست دادن با درخشان نشد و تنها با پاسخ دادن به سلام او از کنارش رد شد. این موضوع باعث دلخوری شدید درخشان شد به طوری که در جمعی خصوصی با برخی از دوستان خبرنگارش به شدت از این برخورد دایی گله کرد. درخشان معتقد بود او در اقدامی فوتبالی جانشین دایی شده و دایی نباید از او کینه به دل داشته باشد. سرمربی نفت همچنین می گفت که با اینکه از دایی بزرگتر بوده اما او به سرمربی سایپا سلام کرده که البته فکر نمی کرد با چنین واکنشی روبه رو شود. دلخوری دایی بابت اتفاقات شهریور ۹۳ است که درخشان حاضر شد بعد از کودتای حمیدرضا سیاسی رئیس هیأت مدیره وقت پرسپولیس و برکناری اش از سرمربیگری این تیم جانشین وی شود./نامه‌نیوز

جنگ بزرگی در راه است؟

عربستان بازنده جنگ مستقیم با ایران است
کشیده‌شدن پای لبنان به جنگ فرقه‌ای میان ایران و عربستان ناعادلانه است/منافع پادشاهی عربستان سعودی ایجاب نمی‌کند که برای ایستادن مقابل ایران به رویارویی مستقیم با تهران بپردازد/رویه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سبب آشوب و بی‌نظمی بیشتر در منطقه خواهد شد/به نفع عربستان سعودی نیست که وارد جنگ مستقیم با ایران شود/باید جلوی یک درگیری جدید را گرفت چرا که خاورمیانه بیش از این توان تحمل جنگ را ندارد
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- فایننشال تایمز در گزارشی اشاره می‌کند که رقابت عربستان سعودی و ایران به مرز انفجار رسیده است. است. این روزنامه می‌نویسد کشیده‌شدن پای لبنان به جنگ فرقه‌ای میان ایران و عربستان ناعادلانه است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، این روزنامه اشاره می‌کند که منافع پادشاهی عربستان سعودی ایجاب نمی‌کند که برای ایستادن مقابل ایران به رویارویی مستقیم با تهران بپردازد چرا که احتمالا در این جنگ بعید است که برنده شود. 

فایننشال تایمز: رقابت عربستان و ایران به مرز انفجار رسیده/ممکن است شاهد یک آتش‌سوزی گسترده منطقه‌ای باشیم

فایننشال تایمز همچنین اشاره می‌کند متاسفانه رویه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و تلاش او برای مقابله با نفوذ ایران و ایجاد لبنان به عنوان زمین بازی برای رقابت‌های فرقه‌ای سبب آشوب و بی‌نظمی بیشتر در منطقه خواهد شد. این روزنامه ادعا می‌کند که استفاده ایران از نیروهای شبه‌نظامی شیعه به خصوص حزب‌الله لبنان در منطقه بی‌ثباتی ایجاد کرده اما راه حل این نیست ‌که عربستان سعودی نیز شبیه ایران اقدامات متقابلی را انجام کند چرا ممکن است شاهد یک آتش‌‌افروزی گسترده منطقه‌ای باشیم. 

این روزنامه اشاره می‌کند که نیروهای عربستان سعودی در درگیری فاجعه‌آمیز در یمن نتوانسته‌اند‌اند شورشیان انصارالله را شکست دهند و در سوریه نیز حمایت‌شان از گروه‌های معارض بی‌فایده بوده است. درعوض، ایران در سوریه و عراق با استفاده از نیروهای شبه‌نظامی شیعه توانسته کنترل سرزمین‌های داعش را از آن گروه بگیرد. از سوی دیگر محمد بن سلمان تلاش کرده تا با محاصره تجاری و تنگنای تحریمی علیه قطر آن کشور را مجبور به همراهی با عربستان سعودی کند اما تغییری در رفتار دوحه حاصل نشده است. 

این روزنامه معتقد است که کشیدن پای لبنان به این منازعه میان قدرت‌های منطقه‌ای وضعیت را به مرحله انفجاری کشانده است و اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد استعفای سعد حریری نیز با درخواست عربستان صورت گرفته است. 

فایننشال تایمز ضمن بیان این نکته که حزب‌الله تحت حمایت ایران بیش از حد قدرتمند شده و حتی با کمک امریکا و اسرائیل نیز امکان حذف آن وجود ندارد و می‌افزاید: «به طور غیر‌معمولی اکنون در لبنان این اجماع‌نظر حاصل شده که حریری در ریاض در حصر به سر می‌برد و به گروگان گرفته شده و لبنانی‌ها این اقدام را نقض حاکمیت لبنان از سوی ریاض قلمداد می‌کند. در واقع، اگر حریری بر خلاف میل باطنی‌اش در ریاض باقی مانده باشد این تصور لبنانی‌ها اشتباه نبوده است». 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند همان‌گونه که به نفع عربستان سعودی نیست که وارد جنگ مستقیم با ایران شود چرا که در آن نخواهد برد، تهران نیز علیرغم تقویت نفوذش در منطقه خواستار جنگ مستقیم نیست چرا که می‌خواهد با دقت و احتیاط توافق هسته‌ای باقی بماند؛ توافقی که ترامپ مخالف آن است. همچنین ایران مشتاقانه خواستار حفظ نتایج و دستاوردهای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی و بهره‌مندی از آن است. 

فایننشال تایمز اشاره می‌کند که متاسفانه ترامپ عربستان سعودی را تشویق کرده که نقشی جدی‌تر را ایفا کند و با تغییر سیاست کنترل منطقه توسط اوباما که بدنبال توافق هسته‌ای حاصل شد، ترامپ کاملا با سیاست دولت‌های سنی همراه است و موضع سرسختانه‌ای در قبال ایران دارد. فایننشال تایمز اما می‌نویسد: «با این حال، باید جلوی یک درگیری جدید را گرفت؛ چرا که خاورمیانه بیش از این توان تحمل جنگ را ندارد».