شبکه آواتاری

دانستنی ها

شبکه آواتاری

دانستنی ها

اختلاف جهانگیری با دولتی ها در انتخابات 96 تداوم یافت

واعظی اختلاف میان برخی اعضای کابینه و اسحاق جهانگیری را رد کرد اما...

اختلاف جهانگیری با دولتی ها در انتخابات 96 تداوم یافت آنقدر که حتی عده ای می گفتند آقای معاون اول دیگر در دولت دوازدهم نیست.

تکذیب الکی؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با انتشار گزارشی با عنوان" تکذیب الکی؟" در شماره 5019 خود در تاریخ 27 مهر ماه به اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص نبود اختلاف بین اسحاق جهانگیری و برخی از اعضای دولت واکنش نشان داد. این روزنامه نوشت:

یک تکذیبیه آن هم از سوی رئیس دفتر رئیس جمهوری که خیلی ها او را یکی از عوامل اختافات بین حامیان اعتدالیون دولت و اصاح طلبان می دانند... تکذیبیه ای از محمود واعظی.

واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص مطرح شدن برخی مباحث مبنی بر وجود اختافاتی در دولت، گفته: «هیچ اختافی بین آقای جهانگیری و دولت و اعضای دولت وجود ندارد. ما الحمده در این دولت روابط صمیمی و نزدیکی داشتیم.» وی ادامه داده: « اگر کسی در یک سایتی حرفی می زند نباید در جمع مطرح کرد و به نظر من این حرف ها را نباید جدی گرفت.»واعظی تاکید کرده: «اکنون بین آقای جهانگیری و همه اعضای دولت صمیمیت وجود دارد.اما اگر خیلی ها در جریان ماجرا نباشند این تکذیبیه برایشان عجیب است و حتما از خود می پرسند مگر چه اتفاقی بین جهانگیری و برخی دولتی ها افتاده که اکنون وادار به تکذیب آن شده اند؟

نامزد پوششی

بیایید یک فلش بک به گذشته نه چندان دور بزنیم. در بحبوحه ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری سال 96. از راست و چپ، از روزنامه و خبرگزاری، از شبکه های خارجی و رسانه ملی، بحث، بحث انتخابات بود و اینکه بااخره چه کسی قرار است رقیب جدی حسن روحانی شود. آن وقت ها حتی عده ای هم برای آنکه تنور انتخابات را داغ کنند می گفتند خدا را چه دیدی شاید اصا خود روحانی هم رد صاحیت شود و سر اصاحات در ریاست جمهوری بی کاه ماند. آخر سر نیز، هم قالیباف برای ثبت نام ریاست جمهوری آمد، هم رئیسی و.... و هم احمدی نژاد(!)اصاح طلبان از مدت ها قبل تر طرح نامزد پوششی را برای حسن روحانی مطرح کرده بودند. نامزدی که نقش ضربه گیر را در مناظره ها ی انتخاباتی بازی کند و یاری رسان روحانی باشد و البته اگر به هر دلیلی حسن روحانی از انتخابات باز ماند، او ادامه دهنده راهش باشد... همه اختافات از همین جا شروع شد. حسن روحانی حتی با نامنویسی احمدی نژاد در کنار قالیباف و رئیسی نیز به وجود یک نامزد پوششی اعتقادی نداشت اما اصاح طلبان این استراتژی رابهترین راه ممکن می دانستند و چه کسی موجه تر از معاون اول حسن روحانی؟ رئیس دولت تدبیر و امید در عمل انجام شده قرار گرفته بود بخصوص که خودش هم می دانست اگر قرار باشد عرصه مناظرات را یک نفره دنبال کند اسیر اصولگرایان خواهد شد و فقط باید در برابر هجمه هایی که به او می شود حالت تدافعی به خود بگیرد. دست آخر آنکه روحانی به آمدن جهانگیری به عنوان نامزد پوششی راضی شد. آمدن جهانگیری همانا و آغاز اختافات دولتی ها و او همان.

گل کردن در مناظره

جرقه های جدی شدن کدورت احزاب اعتدال و توسعه و اعتدالیون حامی دولت با جهانگیری اما در مناظره اول زده شد؛ مناظره ای که اسحاق آنقدر درخشان در آن ظاهر شد که بسیاری از توجهات به جای حسن روحانی به سمت او برگشت. آقای معاون بعد از مناظره اول گل کرده بود. همه می گفتند که او یا کاندیدای 1400 است یا حتی زمزمه هایی مبنی بر اینکه بهتر است روحانی به جای او کناره گیری کند شنیده می شد (!) معادلات بازی پس از نخستین مناظره جهانگیری به هم ریخته بود. مردم گویی روحانی را از یاد برده بودند و اسحاق را صدا می زدند. حضور شجاعانه او در مقابل کاندیداهای اصولگرا و پاسخ ها ی منطقی اش در کنار نام بردن از اصلاح طلبان به طور متعدد و این جمله که: "من آمده ام تا صدایی برای این صدای خاموش شده باشم" او را تبدیل به مرد شماره یک و محبوب سیاست ایران کرده بود. هشتگ جهانگیری در شبکه های اجتماعی ترند شد.

به واسطه همین محبوبیت غیر قابل پیش بینی بود که اعتدالیون حامی دولت با جهانگیری جلسه گذاشتند و او را مجاب کردند تا حواسش باشد که قرار نیست او اصیل تر و تندتر از روحانی باشد. نتیجه اش آن شد تا اسحاق جهانگیری در مناظره ها ی دوم و سوم از روی متن بخواند، تپق بزند و کمتر به پروپای اصولگرایان پرمدعی رقیب بپیچد.با این حال جهانگیری به وعده خود عمل کرد و به نفع حسن روحانی در انتخابات کنار کشید تا محبوبیت عارف در سال 92، این بار نصیب او در سال 96 شود.

معاون اول ماند

اختافات جهانگیری با دولتی ها در انتخابات 96 اما تداوم یافت. آنقدر که حتی عده ای می گفتند آقای معاون اول دیگر در دولت دوازدهم نیست و از همین رو بود که اعضای اصاح طلب شورای شهر تهران نام او را جزو گزینه های شهرداری قرار دادند اما روحانی و تیمش که می دانستند کنار گذاشتن اسحاق جهانگیری هزینه ها ی بسیار باایی دارد و به وجهه اعتدال لطمه جبران ناپذیری خواهد زد از ادامه این کار صرف نظر کردند تا معاون اول در دولت دوازدهم نیز ابقا شود. وقتی حسن روحانی اسحاق جهانگیری را مسئول تهیه لیست انتخابی کابینه کرد کدورت ها رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت، چرا که اگرچه اسحاق لیست را آماده و به حسن روحانی داد اما ظاهرا نظر واعظی ها و اعتدال و توسعه ای ها و حتی اصولگرایان به حسن روحانی نزدیکتر بود تا اسحاق جهانگیری. نتیجه آن شد که اسامی وزرای پیشنهادی کابینه جهانگیری کان لم یکن تلقی شد و وزرایی تمام اصولگرا به مجلس معرفی شدند موضوعی که باز هم زمزمه های اختافات معاون اول با دولتی ها را به گوش رساند. آن وقت ها معاون اول در برخیتوئیت هایش غیرمستقیم به کابینه انتقاداتی هم وارد کرد و از نبود زنان و اصلاح طلبان ناله و فغان سیاسی سر داد.

تب و تاب برای جهانگیری


جهانگیری اما در این ماه ها بیشتر از هر زمان دیگری به حاشیه رفته، محرم اسرار دولتی ها و اعتدالیون دانسته نشده و برخاف دولت یازدهم که در متن بود اکنون تا حدودی کنار گذاشته شده است. حرف هایی هم که این روزها درباره برادرش مهدی می گویند موقعیت او را بیش از پیش تحت فشار قرار داده است. اعتدالیون حامی دولت که نیک می دانند اسحاق جهانگیری یکی از بهترین گزینه ها ی اصلاح طلبان برای انتخابات 1400 پیش رو می تواند باشد.از همین حال دل شان به تب و تاب افتاده و تلاش دارند که او در این چهار سال زیاد بولد و محبوب نباشد چرا که ظاهرا خودشان برای 1400خواب هادیده اند. سنگ اندازی هایی که می تواند اختلافات اسحاق با برخی دولتی ها را بیشتر کند. به عبارتی جهانگیری توسط عده ای از دولتی ها به سمتی هل داده می شود که نباید.

هراسی برای ...


با همه این وجود اغراق نیست اگر بگوییم که جهانگیری از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین چهره هایی است که در تمام چهار دهه خدمتگزاری به نظام و انقلاب، رشد و شکوفایی کشور را دنبال می کرده است. بغض او در برنامه های تبلیغاتی ریاست جمهوری 96 وقتی از سختی های جنگ می گفت نشان می داد که او مشکلات کشور را با پوست و استخوان لمس کرده و کمر همت بسته به ایفای نقش برای آبادانی این سرزمین کسی که به قول خودش از دهداری قدم به قدم به معاونت اولی رسیده و شاید پر بی راه نباشد اگر عده ای از رئیس جمهور شدن او در آینده ای نه چندان دور بهراسند و امروز هم ماجرای تکذیب اختلاف جهانگیری با دولت می تواند با علم به پتانسیل های بالای اسحاق جهانگیری باشد؛ تکذیبی که ریشه در شنیده ها دارد.

 

منبع: آفتاب یزد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.