شبکه آواتاری

دانستنی ها

شبکه آواتاری

دانستنی ها

/مسیح مهاجری: تا دیرتر نشده ریشه‌ نارضایتی‌ها را پیدا و بخشکانید

زخم‌هائی که در مناظره‌های انتخاباتی بر پیکر نظام وارد شد
اگر افرادی به دلیل مشکلات زندگی و مواجه شدن با درهای بسته در قوای سه گانه سرخورده شوند، طبیعی است مرتکب اقدامی غیرعادی شوند. بعضی افراد اقدام به خودسوزی می‌کنند، بعضی به جان نزدیک‌ترین افراد خود می‌افتند و بعضی دیگر به تصور انتقام از مسئولین درصدد جنایتی بر می‌آیند که نمونه‌هائی از آن را در هفته گذشته شاهد بودیم./آیا این حوادث خطرناک، به اندازه کافی پیام با خود ندارند که مسئولین ما را به خود بیاورند؟ آیا جنگ لفظی و دعواهای سیاسی بی‌حاصل بس نیست؟ آیا به عاقبت راهی که در پیش دارید اندیشیده اید؟ آیا می‌دانید اگر از کنار واقعیت‌های تلخ جامعه بی‌تفاوت عبور کنید، گرفتاران جامعه به این قبیل اقدامات بسنده نخواهند کرد و به کار دیگری دست خواهند زد که انتظارش را ندارید؟ تا دیرتر نشده ریشه‌های نارضایتی‌ها را پیدا کنید و آنها را بخشکانید./در کشوری که مسئولین آن در برج عاج زندگی می‌کنند و به جای شنیدن درد دل‌های مردم و حل مشکلات آنان، به جنگ لفظی با همدیگر مشغولند و عده‌ای نیز با استفاده از این فرصت مشغول چپاول بیت المال هستند، طبیعی است که با پدیده‌های انحرافی خطرناکی از قبیل آنچه هفته گذشته رخ داد مواجه شویم./ بعضی از مسئولین ما به جای سخن گفتن از وظایفی که برعهده دارند به همه چیز می‌پردازند و از زمین و آسمان حرف می‌زنند و به بالا و پائین دنیا حمله می‌کنند و شاید نمی‌دانند در یک قدمی آنها گرفتارانی هستند که در محرومیت و ظلم و عدم توجه به مشکلاتشان دست و پا می‌زنند...
آفتاب‌‌نیوز :
مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی درباره حوادثی که اخیرا برای دو طلبه به‌جود آمده، نوشته است: هشدار درباره قتل دو روحانی در هفته اخیر/مسیح مهاجری: تا دیرتر نشده ریشه‌های نارضایتی‌ها را پیدا کنید و آنها را بخشکانیدزخم‌هائی که در مناظره‌ها و تبلیغات تهاجمی انتخابات ریاست جمهوری بر پیکر نظام جمهوری اسلامی ایران وارد شد، هنوز تازه است و این روزها اولین چرک‌های خود را بروز داده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، مهاجری افزوده است: قتل دو روحانی در هفته گذشته به ویژه با توجه به اینکه میان قاتلان و مقتولان هیچ سابقه آشنائی یا خصومتی وجود نداشته و به گفته یکی از قاتلان، او به دلیل اینکه نتوانست برای حل مشکل خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تماس برقرار کند پس از ناکامی از ورود به ساختمان مجلس، تصمیم گرفت یکی از مسئولین را به قتل برساند، اهمیت توجه به ریشه‌های این حوادث را بیشتر نمایان می‌کند. هر چند این قاتل به جای آنکه به سراغ یکی از مسئولین برود به تصور اینکه هر کس ملبس به لباس روحانی باشد مسئول است کسی را به قتل رسانده که مسئولیتی در هیچیک از قوای سه گانه نداشته، ولی نکته مهم همین است که او و امثال او نظام حکومتی موجود را با روحانیت همسان می‌بینند و براساس همین تصور اشتباه مرتکب اقداماتی می‌شوند و یا مطالبی به زبان می‌آورند تا اعتراضشان به مسئولین را ابراز نمایند و نشان بدهند. نکته مهم‌تر این است که چرا بعضی افراد به نقطه‌ای می‌رسند که درصدد قتل بر می‌آیند و کاری از قبیل کشتن یک مسئول آنها را راضی می‌کند؟

وقتی افرادی که در سطح نامزدی ریاست جمهوری در برابر چشمان ده‌ها میلیون نفر طوری درباره عملکرد مسئولین نظام سخن می‌گویند که هر بیننده و شنونده‌ای احساس می‌کند در این کشور کاری به نفع مردم انجام نشده و همه جا را فساد گرفته و هر کس به قدرت می‌رسد درصدد چپاول ثروت کشور بر می‌آید، طبیعی است که افراد فاقد اطلاعات و تحلیل واقعی درباره مسائل جامعه از نظام تصوری منفی پیدا کنند و به همه مسئولین بدبین شوند. این بدبینی اگر با ناامیدی همراه شود و افرادی به دلیل مشکلات زندگی و مواجه شدن با درهای بسته در قوای سه گانه سرخورده شوند، طبیعی است مرتکب اقدامی غیرعادی شوند. بعضی افراد اقدام به خودسوزی می‌کنند، بعضی به جان نزدیک‌ترین افراد خود می‌افتند و بعضی دیگر به تصور انتقام از مسئولین درصدد جنایتی بر می‌آیند که نمونه‌هائی از آن را در هفته گذشته شاهد بودیم.

تبلیغات مسموم دشمنان به ویژه رسانه‌های بیگانه و همینطور فضای مجازی نیز به ناامیدی‌ها و بدبینی‌ها دامن می‌زند و شرایط حادی پدید می‌آید که نتیجه آن ارتکاب بعضی جنایات و اقدامات غیرمنطقی می‌شود. متاسفانه رسانه ملی و بعضی رسانه‌هائی که باید چهره‌ای واقعی از نظام و مسئولین آن ارائه نمایند و در کنار نواقص و نارسائی‌ها، خدمات و اقدامات مثبت را هم یادآور شوند، برعکس عمل می‌کنند. بعضی برنامه‌های رسانه ملی پر از منفی بافی و ترسیم‌کننده چهره‌ای ناامید‌کننده از کشور است. دست‌اندرکاران این برنامه‌ها به دلیل مخالفتی که با بعضی مسئولین دارند، اساس را فراموش کرده و درصدد انتقام گرفتن بر می‌آیند و به این عارضه خطرناک توجه نمی‌کنند که محصول تبلیغات منفی آنها همین اقدامات خطرناکی است که این روزها شاهد آن هستیم.

در بعضی ادارات نیز پارتی‌بازی، رشوه و کارشکنی‌ها مردم را ناامید می‌کند و به ناراضی‌تراشی دامن می‌زند. در بخش‌هائی از قوه قضائیه نیز عواملی وجود دارند که به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و با ناراضی‌تراشی‌های خود حتی خدمات صادقانه قضات شریف و پاکدامن را نیز زیر سوال می‌برند. مجلس شورای اسلامی بعد از حمله داعش، با برج و باروهائی که به دور خود کشیده، راه را بر مراجعین بسته و افراد گرفتار را با درهای بسته مواجه می‌کند. این واقعیت تلخ را بپذیریم که بسیاری از مردم گرفتار، برای حل مشکلاتشان پناهگاهی ندارند. تاسف بارتر اینکه مسئولین ما به بهانه‌های مختلف از مردم فاصله گرفته‌اند و مردم در مواردی که مظلوم واقع می‌شوند و به حق قانونی خود نمی‌رسند، به آنها دسترسی ندارند تا مشکلات خود را با آنها در میان بگذارند و راهی برای رفع ظلم پیدا کنند. فقر و محرومیت نیز یک واقعیت انکارناپذیر است که بسیاری از مسئولین از آن بی‌خبرند. در کشوری که مسئولین آن در برج عاج زندگی می‌کنند و به جای شنیدن درد دل‌های مردم و حل مشکلات آنان، به جنگ لفظی با همدیگر مشغولند و عده‌ای نیز با استفاده از این فرصت مشغول چپاول بیت المال هستند، طبیعی است که با پدیده‌های انحرافی خطرناکی از قبیل آنچه هفته گذشته رخ داد مواجه شویم. بعضی از مسئولین ما به جای سخن گفتن از وظایفی که برعهده دارند به همه چیز می‌پردازند و از زمین و آسمان حرف می‌زنند و به بالا و پائین دنیا حمله می‌کنند و شاید نمی‌دانند در یک قدمی آنها گرفتارانی هستند که در محرومیت و ظلم و عدم توجه به مشکلاتشان دست و پا می‌زنند و از اینکه کسی به داد آنها نمی‌رسد و در عین حال مسئولان هر روز شعارهائی می‌دهند که گوئی همه چیز سر جای خود قرار دارد و هیچ مشکلی وجود ندارد، متعجب می‌شوند و به نتایجی می‌رسند که اقدامات انحرافی بخشی از عوارض آن است.

آیا این حوادث خطرناک، به اندازه کافی پیام با خود ندارند که مسئولین ما را به خود بیاورند؟ آیا جنگ لفظی و دعواهای سیاسی بی‌حاصل بس نیست؟ آیا به عاقبت راهی که در پیش دارید اندیشیده اید؟ آیا می‌دانید اگر از کنار واقعیت‌های تلخ جامعه بی‌تفاوت عبور کنید، گرفتاران جامعه به این قبیل اقدامات بسنده نخواهند کرد و به کار دیگری دست خواهند زد که انتظارش را ندارید؟ تا دیرتر نشده ریشه‌های نارضایتی‌ها را پیدا کنید و آنها را بخشکانید.

/پیام نامه اخیر احمدی‌نژاد چیست؟

محاکمه؛ پایان راه سیاستمدار پوپولیست
احمدی‌نژاد در نامه اخیر خود با اعلام اینکه وی دستور داده تا این منابع مالی در اختیار افراد و نهادهای ذکر شده در پرونده قرار بگیرد رأسأ حمید بقایی را از اتهامات وارد شده تبرئه کرده و این نکته را به افکار عمومی القا کرده که اگر قرار است کسی مورد اتهام قرار بگیرد خود وی است و نه معاونش.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- نامه اخیر محمود احمدی‌نژاد درباره عدم تخلف حمید بقایی در پرونده‌ای که برای وی در دادگاه تشکیل شده است نشان‌دهنده رویکرد جدید احمدی‌نژاد و یارانش است. رویکردی که به صورت کج‌دار و مریز از ابتدای دولت روحانی آغاز شده و به شکل‌های مختلف تا به امروز ادامه داشته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، احمدی‌نژاد در نامه اخیر خود با اعلام اینکه وی دستور داده تا این منابع مالی در اختیار افراد و نهادهای ذکر شده در پرونده قرار بگیرد رأسأ حمید بقایی را از اتهامات وارد شده تبرئه کرده و این نکته را به افکار عمومی القا کرده که اگر قرار است کسی مورد اتهام قرار بگیرد خود وی است و نه معاونش. در نتیجه به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد تلاش می‌کند هرچه زودتر و احتمالا در یک دادگاه علنی فاصله خود را با برخی از نهادهای قدرت علنی و شفاف کند تا با نوعی فرار رو به جلو آینده سیاسی خود را به مسیری هدایت کند که احتمال برخورد قضایی با وی کمتر و برخوردها بیشتر سیاسی باشد. 

تلاش برای تبرئه بقایی/پیام نامه اخیر احمدی‌نژاد چیست؟ او از پشت‌پرده‌ چه‌خبرهایی دارد؟

احمدی‌نژاد بارها نشان داده که برای وی بهترین دفاع، حمله است. در نتیجه در شرایط کنونی که احساس می‌کند بازی سیاسی را در ایران به صورت کامل باخته است تصمیم دارد مانند همیشه با یک حرکت غیرمنتظره از سقوط کامل خود جلوگیری کند. آینده سیاسی احمدی‌نژاد از زمانی شکل بحرانی به خود گرفته که به تازگی تخلفات وی در دوران ریاست‌جهوری‌اش برای مراجع قضایی محرز شده‌ و احتمال محاکمه وی جدی‌تر از گذشته شده است. در نتیجه احمدی‌نژاد به مانند همیشه به دنبال فرافکنی و گمراه کردن افکارعمومی از این ماجراست. 

احمدی‌نژاد به پشتوانه هشت سال ریاست‌جمهوری احساس می‌کند که از برخی پشت‌پرده‌ها درباره برخی افراد باخبر است که اگر زیاد به وی فشار وارد شود آنها را افشا خواهد کرد. این در حالی است که اغلب این تفکرات احمدی‌نژاد  با واقعیت‌های فضای سیاسی ایران همخوانی ندارد. با این وجود احمدی‌نژاد تلاش می‌کند به شکلی رفتار کند که گویا در پشت‌پرده خبرهایی است که تنها وی از آن اطلاع دارد. این نوع رفتار احمدی‌نژاد بیش از آنکه تهاجمی و از موضع قدرت باشد از موضع ضعف و استیصال است. با نگاهی به عقبه و گذشته وی می‌توان به این نتیجه رسید که وی هر زمان که سکوت اختیار کرده و اهدافش برای دیگران نامشخص بوده است در نهایت با یک جنجال بزرگ نیت پنهان خود را آشکار کرده است. این بدین معنا است که احمدی‌نژاد همواره افکار عمومی را متوجه مسیری خاص می‌کند، اما در نهایت یک مسیر دیگر را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب می‌کند و باعث فریب افکار عمومی می‌شود. 

به نظر می‌رسد با احتمال محاکمه‌ احمدی‌نژاد وی به صورت قطعی به پایان عمر سیاسی خود نزدیک شده است. احمدی‌نژادی که روزی با هزار امید و آرزوی اصولگرایان به ریاست‌جمهوری رسید و خیلی زود لقب پدیده هزاره سوم به خود گرفت، خیلی زود در حال غروب در سپهر سیاسی ایران است. سیاستمداری که در تاریخ معاصر ایران به دلیل اشتباهات فاحش خود کم‌نظیر خواهد بود. بدون شک آیندگان بیش از آنکه از رویکرد و مشی احمدی‌نژاد پیروی کنند تلاش خواهند کرد اشتباهات وی را تکرار نکنند و سرنوشتی مانند وی پیدا نکنند. خودمحوری، غرور و برتری‌طلبی احمدی‌نژاد را به‌جایی رساند که امروز به جز بقایی و مشایی که وضعیتی شبیه خود وی دارند کسی از یاران او در کنارش ‌باقی نمانده و وی به یک سیاستمدار تنها در تاریخ معاصر ایران تبدیل شده است.

نامه علی مطهری به شورای نگهبان درباره سپنتا نیکنام: این رویه شما کیان نظام را تهدید می‌کند

شورای‌نگهبان اگر قانونی را خلاف می‌داند باید به دولت و مجلس اطلاع دهد
علی مطهری خطاب به شورای نگهبان نوشته است: فقهای محترم می‌خواهند زودتر به مسوولیت الهی خود عمل کنند غافل از این که نظام امور کشور را به هم می‌ریزند و حقوقی از مردم ضایع می‌شود. البته این تشرع قابل تقدیر است اما راه اعمال آن این نیست بلکه اگر قانونی را خلاف شرع می‌دانید باید به دولت و مجلس اطلاع دهید تا آنها با ارایه لایحه یا طرح، آن را اصلاح کنند/در صحبت‌های خود درباره لغو عضویت آقای سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، چند دلیل آورده‌اید که مخدوش به نظر می‌رسد./او صرفا از طرف مردم مسلمان و زرتشتی وکالت در این امور دارد نه ولایت و حکومت بر سرنوشت آنها./آقای جنتی در ماجرای حذف خانم مینو خالقی از مجلس دهم پس از کسب آرای لازم، گفتند می‌دانیم که قانون می‌گوید پس از رای آوردن یک کاندیدا اگر سند جدیدی در باره صلاحیت او پیدا شد باید در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس رسیدگی شود اما چون می‌دانیم مجلس او را رد نمی‌کند خودمان رد می‌کنیم تا مسوولیت شرعی به گردن ما نباشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- علی مطهری، نماینده تهران و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای نسبت به اظهارات برخی اعضای شورای نگهبان درباره سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد انتقاد کرده و گفته نامه علی مطهری به شورای نگهبان درباره سپنتا نیکنام: این رویه شما کیان نظام را تهدید می‌کنداست: طبق این رویه، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم باید ببینیم چه قوانینی از طرف شورای نگهبان مردود اعلام شده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، متن کامل نامه علی مطهری خطاب به شورای نگهبان که در روزنامه اعتماد منتشر شده است را در ادامه می‌خوانید:

آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مدرسی دامت‌برکاتهما
فقهای محترم شورای نگهبان

با سلام و تحیت، به عرض می‌رساند در صحبت‌های خود درباره لغو عضویت آقای سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، چند دلیل آورده‌اید که مخدوش به نظر می‌رسد.

در بیان دلیل اول به سخن امام خمینی(ره) در مهر ١٣٥٨ استناد کرده‌اید که فرموده‌اند اعضای شوراها باید مسلم باشند. اگر کلام امام را در ظرف زمان خودش ملاحظه کنیم به نظر می‌رسد که نگرانی ایشان از ورود کمونیست‌ها و منافقین در شوراها بوده است همچنان که این افراد و گروه‌ها در آن زمان روی تشکیل سریع شوراها تاکید داشتند.

سیاق کلام امام هم همین را تایید می‌کند. ایشان می‌فرماید: «بدانید که الان دنبال اینکه اعلام شده است که شوراهای شهر را بناست تشکیل بدهند دستجاتی که مخالف با نهضت اسلام هستند و از اسلام می‌ترسند، از احکام اسلام می‌ترسند، درصدد توطئه هستند که... افرادی را که از حزب خودشان است جا بزنند به ملت... لکن همه باید در این معنا شرکت داشته باشند که مسلم باشند...» عبارت «دستجاتی که مخالف با نهضت اسلام هستند» و «افرادی که از حزب خودشان هستند»این احتمال را تقویت می‌کند که مقصود امام(ره) از عبارت «مسلم باشند» این است که از حزب توده و چریک‌های فدایی و منافقین و مانند اینها که مارکسیست بودند نباشند نه اینکه از اقلیت‌های مذهبی نباشند. 

این نوع برداشت از کلام امام خمینی نوعی جمود به ظاهر الفاظ است که اخباری‌ها انجام می‌دادند و اصولیون و مجتهدان در دفاع از عقل، مبارزه سختی با آنها کردند؛ ضمن اینکه این رویه یادآور داستان برخی پیروان امام صادق علیه‌السلام است که معتقد بودند امام بعدی اسماعیل فرزند آن حضرت است، وقتی اسماعیل از دنیا رفت امام صادق برای آنکه شائبه‌ای باقی نماند آنها را دعوت کرد و فرمود ببینید اسماعیل از دنیا رفته است و روی تابوت نیز نوشته بود «اسماعیل یشهد ان لا اله الا الله و...» برخی از آن افراد بعد از آن روی تابوت میت خود می‌نوشتند: «اسماعیل یشهد...» در حالی که نام میت چیز دیگری بود. می‌گفتند ما عین امام صادق عمل می‌کنیم!

دلیل دیگرتان را به این صورت بیان کرده‌اید «اگر جایی اکثریت قریب به اتفاق‌شان مسلمان باشند، غیرمسلمان نمی‌تواند برای آنها تصمیم بگیرد.»  قاعدتا نظر به قاعده نفی سبیل دارید که خداوند راهی برای تسلط کافران – که شامل اهل کتاب نیز می‌شود – بر مسلمین قرار نداده است.

به نظر می‌رسد که حضور یک شهروند زرتشتی در شورایی که اکثریت قوی مسلمان دارد، آن هم شورای شهر که وظیفه‌اش صرفا ایجاد نظم و انضباط و زیبایی و رعایت اصول شهرسازی و تصویب بودجه شهرداری آن شهر است و نه تصمیم‌گیری درباره مسیر و سرنوشت امت اسلام، مصداق قاعده نفی سبیل نیست.

او صرفا از طرف مردم مسلمان و زرتشتی وکالت در این امور دارد نه ولایت و حکومت بر سرنوشت آنها. گفته‌اید اگر کاندیداتوری این افراد آزاد باشد ممکن است در شهری که اکثریت مسلمان دارد اینها در شورای شهر اکثریت پیدا کنند؛ مطلبی که احتمال تحقق آن صفر است.

در بیان دلیل سوم‌تان به اصل چهارم قانون اساسی استناد کرده‌اید که می‌گوید «کلیه قوانین و مقررات... باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهای شورای نگهبان است.» فرضا بپذیریم که تبصره یک ماده ٢٦ اصلاحیه قانون شوراها که کاندیداتوری پیروان ادیان الهی دیگر را مجاز شمرده است خلاف شرع است، این نحو عمل کردن فقهای شورای نگهبان که می‌گویند هر لحظه که ما احساس کنیم قانونی خلاف شرع است ابلاغ می‌کنیم و آن قانون از اعتبار ساقط است، هرکس هم اعتراض کند مخالف نظام است.

معنی حرف شما این است که قوانینی که سال‌هاست در حال اجراست و قبلا نیز به تایید شورای نگهبان رسیده است، ناگهان اعلام می‌شود که اعتبار ندارند. در این صورت فعالان اقتصادی و فرهنگی که کار خود را با این قوانین تنظیم کرده‌اند چگونه به فعالیت خود ادامه دهند. آیا این نوع رفتار ریسک سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را بالا نمی‌برد؟

طبق این رویه، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم باید ببینیم چه قوانینی از طرف شورای نگهبان مردود اعلام شده است. تشرع و تدین و نگرانی فقهای محترم شورای نگهبان از مسوولیت الهی را درک می‌کنم که می‌خواهند قانونی که از نظر آنها خلاف شرع است، یک لحظه هم معتبر باقی نماند؛ همان طور که این تشرع و نگرانی در کلام جناب آقای جنتی در ماجرای حذف خانم مینو خالقی از مجلس دهم پس از کسب آرای لازم، مشهود بود. ایشان گفتند می‌دانیم که قانون می‌گوید پس از رای آوردن یک کاندیدا اگر سند جدیدی در باره صلاحیت او پیدا شد باید در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس رسیدگی شود اما چون می‌دانیم مجلس او را رد نمی‌کند خودمان رد می‌کنیم تا مسوولیت شرعی به گردن ما نباشد.

اینجا هم قاعدتا همین طور است و فقهای محترم می‌خواهند زودتر به مسوولیت الهی خود عمل کنند غافل از این که نظام امور کشور را به هم می‌ریزند و حقوقی از مردم ضایع می‌شود. 

  البته این تشرع قابل تقدیر است اما راه اعمال آن این نیست بلکه اگر قانونی را خلاف شرع می‌دانید باید به دولت و مجلس اطلاع دهید تا آنها با ارایه لایحه یا طرح، آن را اصلاح کنند نه اینکه هر چند وقت یک بار راسا و با یک ابلاغیه، قانونی را لغو و انضباط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را مختل کنید. معنی این کار این است که هیچ قانونی پایدار نیست و هر لحظه ممکن است لغو شود. این امر با طبیعت قانون سازگار نیست. امیدوارم از این رویه که کیان نظام جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند بازگردید و البته مجلس به وظیفه ذاتی خود در دفاع از ثبات قوانین و حقوق شهروندان عمل خواهد کرد.

امام‌جمعه شیراز: سرنوشت کوروش در کجای تاریخ آمده؟

درخواست برگزاری روز کوروش برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران
کوروش، ملقب به «کوروش بزرگ»، پادشاه ایران و بنیانگذار سلسله هخامنشیان بود که قلمرو حکومتش از هند تا آسیای صغیر و دریای مدیترانه را در بر می‌گرفت./بنده با گرامیداشت کوروش مخالف نیستم
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- اخیرا نماینده مردم شیراز در مجلس در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسم روز کوروش در روز هفتم آبان‌ماه برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، هفتم آبان روز «کوروش» است که البته ثبت رسمی نشده و به‌صورت غیررسمی به نام «کوروش»، نخستین پادشاه هخامنشی ایران، نامگذاری شده است. کوروش، ملقب به «کوروش بزرگ»، پادشاه ایران و بنیانگذار سلسله هخامنشیان بود که قلمرو حکومتش از هند تا آسیای صغیر و دریای مدیترانه را در بر می‌گرفت. از او به‌عنوان نخستین شخصیتی نام برده می‌شود که در تاریخ، قوانین مربوط به حقوق بشر را وضع کرده است. در ۲۹اکتبر (۷ آبان) سال۵۳۹ پیش از میلاد کوروش وارد بابل شد. در این روز علاقه‌مندان به کوروش و تاریخ و تمدن ایران‌زمین برای پاسداشت فرهنگ و تمدن ایرانی به پاسارگاد، مقبره کوروش، می‌روند و گردهم می‌آیند. 

امام‌جمعه شیراز: سرنوشت کوروش در کجای تاریخ آمده؟/۷ آبان منشأ توراتی و اسرائیلی دارد/بیشتر مردم شایعه‌ها و وقایع دروغین را به‌سادگی می‌پذیرند/آیت‌الله کلانتری: کوروش پادشاهی مقتدر و وطن‌دوست بود/کوروش همان ذوالقرنین است که در قرآن به آن اشاره شده

به نوشته روزنامه آرمان، یک رسانه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به ۲۹اکتبر، روز کوروش، با توجه به اینکه منشور استوانه‌ای گلی منسوب به کوروش نخستین اعلامیه‌ای است که در آن از حقوق انسان به دفاع برخاسته است، بر این عقیده است که بخشی از احترام ایرانیان به این شخصیت تاریخی به‌خاطر سیاست‌های او در برخورد با ادیان و حقوق مردم است و حتی به‌گفته‌های محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، اشاره می‌کند که همزمان با انتقال اصل منشور کوروش از موزه بریتانیا به موزه ملی ایران گفته بود: «در این استوانه ذکر شده است که همه افراد بشر در گزینش اندیشه آزادند و باید نسبت به هم با احترام برخورد کنند.» در زمان دولت نهم و ریاست اسفندیار رحیم مشایی بر سازمان میراث فرهنگی نیز اقداماتی برای بزرگداشت این مناسبت صورت می‌گرفت. در سال87 اسفندیار رحیم مشایی گفت: «هر سال افرادی می‌کوشند به‌طور غیررسمی در جوار آرامگاه کوروش با برگزاری آیین‌هایی، یاد و نام کوروش را گرامی بدارند. ما نیز معتقدیم این موضوع قابل بررسی است که در تقویم ملی روزی به نام کوروش یا تخت‌جمشید داشته باشیم، اگرچه تاکنون درنظرگرفتن روزی به‌نام کوروش در دستور کار ما نبوده است.» استوانه کوروش بزرگ یا منشور حقوق بشر کوروش لوحی از گل پخته است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمان کوروش بزرگ هخامنشی نگاشته شده‌ است. نیمه نخست این لوح از زبان رویدادنگاران بابلی و نیمه پایانی آن سخنان و دستورهای کوروش به زبان و خط میخی اکدی (بابلی نو) است. این منشور را یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌های روحیه بردباری و رواداری در فرهنگ ایرانی می‌دانند. اما شخصیت کوروش و اقدامات او باعث شد وی را «ذوالقرنین» بنامند؛ کلمه‌ای که به اعتقاد بسیاری از بزرگان و مفسران در قرآن نیز آمده است. از جمله بزرگانی که معتقدند ذوالقرنین یادشده در قرآن و مسیح عهد عتیق هر دو به کوروش هخامنشی برمی‌گردد، می‌توان به علامه طباطبایی در تفسیر «المیزان»، آیت‌ا... العظمی ناصر مکارم شیرازی، باستانی پاریزی در ترجمه تفسیر سوره کهف، مولانا ابوالکلام آزاد، مفسر بزرگ قرآن و وزیر فرهنگ هند در زمان گاندی و... اشاره کرد.

نامه نماینده شیراز

اکنون نماینده شیراز در نامه به وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسم روز کوروش در 7 آبان شده است. در نامه بهرام پارسایی خطاب به سیدعباس صالحی آمده است: کشور ایران باید در سطح بالای کشورها و ملت‌ها قرار داشته باشد. سابقه تاریخی ما، میراث فرهنگی ما، توانایی‌های مردمی ما، ظرفیت‌های طبیعی ما همه این را املا و دیکته می‌کنند. بی‌شک توجه به ظرفیت‌های فوق در راستای اقتصاد مقاومتی است، اما متاسفانه این فرصت‌ها در کشور ما به‌علت نبود مدیریت، بی‌برنامگی و فقدان اقدام عملی به‌راحتی از دست رفته و حتی در مواردی به‌علت فرصت‌سوزی تبدیل به تهدید شده است. یکی از این مناسبت‌ها یادروز کوروش بنیانگذار حقوق بشر و یکی از افتخارات بزرگ تاریخ و تمدن ما و حتی جهانیان است. هفتم آبان به‌دلیلی به‌عنوان یادروز کوروش معرفی شده که می‌تواند به فرصتی برای ایجاد انسجام ملی، جذب گردشگر و معرفی فرهنگ غنی این سرزمین تبدیل شود. اما تاکنون به‌علت عدم برنامه‌ریزی و نبود مدیریت از طرف مسئولان ذیربط نه‌تنها از آن بهره‌برداری نشده، بلکه باعث سودجویی افراد انگشت‌شمار و برخورد با تعدادی از مردم و جوانانی شده که ارتباطی با افراد فرصت‌طلب نداشته‌اند. براین اساس از آن مقام عالی که شایسته، آگاه و ‌آشنا به فرهنگ پر از افتخار این سرزمین هستید، درخواست می‌شود با هماهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط نسبت به سازماندهی و برگزاری این مراسم در تاریخ مذکور، به‌نحوی که هم جاذبه لازم برای گردشگران و هم توان معرفی فرهنگ و تمدن ما را داشته باشد، با حفظ امنیت مراسم نه امنیتی‌کردن آن، اقدامات لازم را مبذول فرمایید و نیز اعلام می‌دارد در این راستا هر اقدام و وظیفه‌ای به اینجانب به‌عنوان وکیل ملت در راستای برگزاری درخور و شایسته این مراسم و جلوگیری از سوءاستفاده سایرین تفویض شود، با کمال رغبت شما را یاری رسانده و برای وطنم انجام وظیفه خواهم کرد. به‌گفته پارسایی رونوشتی از این نامه برای وزرای اطلاعات، کشور، دادگستری، رئیس سازمان میراث فرهنگی و استاندار فارس ارسال شده است.

امام‌جمعه شیراز: سرنوشت کوروش در کجای تاریخ آمده است؟

با این حال، اخیرا آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره نام 7 آبان، اظهار داشت: آنچه در مورد کوروش در تاریخ آمده، این است که وی در جنگ‌های بسیاری حضور داشته و در یکی از آن‌ها کشته شده است؛ اما اینکه کجا دفن شده و... هیچ اطلاعات مستندی در دست نیست. امروز ماهواره‌ها و خبرگزاری‌های وابسته به سلطنت‌طلب‌ها و دشمنان نظام، از حس ناسیونالیستی و ملیت‌گرایی مردم سوءاستفاده می‌کنند و یک مناسبت جعلی و بدون سند تاریخی را به مردم القا می‌کنند که لازم است تمام آحاد جامعه با تحقیق و بررسی راجع به این موضوع فکر کرده و عمل کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: ریشه مناسبت جعلی 7 آبان در هیچ جای تاریخ جز تورات اسرائیلی نیست و همین مسئله نشان می‌دهد که به بهانه این مناسبت، به دنبال ایجاد شکاف بین مردم هستند. چند سال است که استان فارس را درگیر مناسبت جعلی 7 آبان کرده‌اند و پرسش ما از مدعیان این است که به مردم بگویند که ریشه تاریخی این مناسبت کجاست.

ایمانی با بیان اینکه در مورد مناسبت روز کوروش جز در تورات اسرائیلی، در هیچ جای تاریخ اشاره نشده است، افزود: مدعیان دروغین روز کوروش اگر راست می‌گویند تاریخ مستند را به مردم نشان دهند و مردم نیز بدون مطالعه و تحقیق حرفی را نپذیرند. متأسفانه جامعه امروز تحلیلگر نیست و تحلیل گران بی‌نظر نیز در رسانه‌ها مسائل را تحلیل نمی‌کنند، بنابراین بیشتر مردم شایعه‌ها و وقایع دروغین را به‌سادگی می‌پذیرند، زیرا اهل تحقیق و بررسی نیستند. اهل‌بیت (ع) همیشه با مطالعه و تحقیق عمل می‌کردند، حتی در قیام‌های به‌ظاهر انقلابی نیز حضور پیدا نکردند چراکه آن‌ها را با برنامه و تدبیر نمی‌دیدند و متناسب با فکر و اندیشه عقلانی نمی‌یافتند.

آیت‌الله کلانتری: کوروش پادشاهی مقتدر بود اما ربطی به پهلوی ندارد

همچنین نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: کوروش پادشاهی مقتدر و وطن‌دوست بود اما هیچ شباهت و سنخیتی بین وی و خاندان پهلوی وجود ندارد که عده‌ای سلطنت‌طلب تلاش دارند به بهانه آن، هنجارشکنی کنند.

آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مناسبت 7 آبان که از آن به‌عنوان روز کوروش نام‌ برده می‌شود، اظهار داشت: در چندساله اخیر در روزی مُعیّن (7 آبان) گروهی اندک از سلطنت‌طالبان به بهانه گرامیداشت روز کوروش اما با هدف حمایت از سلسله منحوس و وابسته پهلوی فراخوان داده و با هنجارشکنی به اعتقادات و باورهای مذهبی مردم توهین می‌کنند. بنده با گرامیداشت کوروش مخالف نیستم اما سؤال این است که چه شباهت و سنخیتی بین شخصیت کوروش و خاندان پهلوی است؟ کوروش بی‌گمان پادشاهی مقتدر و وطن‌دوست بوده است که اقتدار و عظمت ایرانیان را به رخ جهانیان کشید، حتی به نظر برخی از پژوهشگران و مفسران قرآن، کوروش همان ذوالقرنین است که در آیات قرآن به آن اشاره شده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همه می‌دانند که خاندان پهلوی حاکمانی دیکتاتور و وابسته بودند که توسط انگلیس و آمریکا سر کار آمده و نیم قرن کشور ایران را در عقب‌ماندگی و وابستگی نگاه داشتند. این تعداد اندکی که روز هفتم آبان‌ماه هر سال در پاسارگاد گرد هم می‌آیند، بیشتر آنان از حقایق تاریخی و حتی شخصیت کوروش اطلاعی ندارند؛ به‌طوری‌که از وضعیت جمهوری اسلامی نیز مطلع نیستند که مردم با 98 درصد آرا به نظام رأی مثبت دادند. روشن است که مدیریت این گروه هنجارشکن در دست گروه اندکی سلطنت‌طلب است که گویا انقلاب سال 57 مردم ایران را باور نکرده و در توهم بازگشت سلسله خائن پهلوی هستند و برای دموکراسی و حاکمیت اکثر مردم ایران احترامی قائل نیستند.

این استاد دانشگاه افزود: با کمال بی‌شرمی شعار جانم فدای ایران سر می‌دهند درحالی‌که در روزهای دفاع مقدس که مردم ایران زیر انواع فشارها و مشکلات بوده و کشور آماج حمله‌های ظالمانه دشمنان بود، کوچک‌ترین کمکی به وطن نکردند؛ حتی برخی از آنان با دشمن بعثی همراه بودند. انتظار داریم که مسؤولان ذی‌ربط در مورد این گروه‌ها کارهای فرهنگی انجام دهند، روشنگری کنند و آنان را نسبت به حقایق تاریخ آشنا کنند تا بدانند که مخالفت با اسلام، ارزش‌ها و اعتقادات دینی مردم، دردی از دردها که دوا نمی‌کند هیچ، بلکه بر مشکلات می‌افزاید که قطعاً مردم ایران در برابر این هتاکی‌ها ساکت نخواهند نشست.

وی در پایان با بیان اینکه امنیت کشور باید همیشه حفظ شود، خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق و نمونه‌های نفوذ در کشور جریان‌سازی‌های جعلی نظیر 7 آبان است و قطعاً این گروه‌ها برنامه نفوذ در میان اقشار گوناگون جامعه دارند که با درایت و تدبیر باید مانع از این حرکات شد؛ چراکه تقاضای اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و ایثارگران همین است.

هرکس نتواند نقد را تحمل کند به راه اشتباه می‌رود

مطبوعات محل ترویج اخلاق و انصاف هستند نه بی‌اخلاقی
جهانگیری با بیان اینکه جایگاه مطبوعات و رسانه باید در اندازه واقعی خود باشد، تصریح کرد: باید حس همدلی با رسانه‌ها را پیدا کنیم. گاهی یک رسانه طوری رفتار می‌کند که ما نمی‌پسندیم ولی ما نباید از رسانه دوری کنیم یا رسانه‌هراسی کنیم. نباید از رسانه ترسید. رسانه جای گفتن و شنیدن و ارتباط و آگاهی دادن است. رسانه محل نقد صحیح است. مطبوعات محل ترویج اخلاق و انصاف هستند و نه میدان بی‌اخلاقی و بی‌انصافی. روزنامه کشتزار محبت است و نه محل دشمنی.
آفتاب‌‌نیوز :
اسحاق جهانگیری صبح امروز در افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات میدان گفتگوست مخصوصا در حوزه عمومی کشور ظرفیتی است تا نقش رسانه‌ها به مردم و مسئولان توضیح داده شود و از آن برای ارتقای ظرفیت‌ها استفاده شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وی با اشاره به خاطره‌ای اظهار داشت: من وقتی در اصفهان استاندار بودم با پدیده‌ای بنام کوچه‌های آشتی‌کنان روبرو شدم. نمایشگاه مطبوعات هم فرصتی است که همه یکجا جمع شده و باهم گفتگو کرده و با این گفتگو به ظرفیت‌های کشور اضافه می‌کنند.

جهانگیری: نباید از رسانه ترسید، حتی اگر زبانش تند باشد/هرکس نتواند نقد را تحمل کند به راه اشتباه می‌رود/دولت رسانه‌های حساس، صریح و شجاع را به سود خود و جامعه می‌داند+فیلم

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: آقای روحانی همیشه با علاقه در نمایشگاه مطبوعات حضور می‌یافتند و امسال هم برنامه‌ریزی کردند ولی به دلیل کثرت کار از من خواستند در این مراسم حضور یابم به همین خاطر مراتب سپاس، خداقوت و خسته نباشید ایشان را به شما ابلاغ می‌کنم.

جهانگیری با بیان اینکه جایگاه مطبوعات و رسانه باید در اندازه واقعی خود باشد، تصریح کرد: باید حس همدلی با رسانه‌ها را پیدا کنیم. گاهی یک رسانه طوری رفتار می‌کند که ما نمی‌پسندیم ولی ما نباید از رسانه دوری کنیم یا رسانه‌هراسی کنیم. نباید از رسانه ترسید. رسانه جای گفتن و شنیدن و ارتباط و آگاهی دادن است. رسانه محل نقد صحیح است. مطبوعات محل ترویج اخلاق و انصاف هستند و نه میدان بی‌اخلاقی و بی‌انصافی. روزنامه کشتزار محبت است و نه محل دشمنی.

وی با بیان اینکه رسانه محل همگرایی و انسجام ملی است و نه محل واگرایی، خاطرنشان کرد: جامعه ما امروز به ویژگی‌های مطبوعات نیاز دارد. دولت رسانه‌های حساس، صریح و شجاع را به سود خود و جامعه می‌داند. نقد رسانه‌ها بزرگترین سرمایه ماست. هرکس نتواند نقد را تحمل کند حتما به راه اشتباه می‌رود و منابع کشور را هدر می‌دهد چراکه هنر مطبوعات زدن زنگ هشدار در مواقع لازم است.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه نظام نیازمند رسانه‌های مورد وثوق مردم است، ابراز داشت: این رسانه‌ها، رسانه‌هایی هستند که دیده و خریده شوند. مطبوعات اینچنینی مرجعیت دارند. اصحاب مطبوعات از مدیرمسئول، سردبیر و خبرنگار و گرافیست نیازمند امنیت روانی و شغلی هستند و ما باید در این راستا تلاش کنیم.

جهانگیری با اشاره به وظایف قوای سه گانه در قبال رسانه‌ها بیان کرد: وظیفه قوای سه گانه است که مطبوعات در متن قانون باشند و سعی نکنند مطبوعات را به حاشیه ببرند. روزنامه آگاه، متخصص و اخلاقی نیازمند جامعه ماست. حرفه‌گری و مسئولیت اجتماعی باید در مطبوعات پاس داشته شوند.

وی افزود: در صنوف مهم مانند پزشکی گفته می‌شود مسئولیت حرفه‌ای پزشک و کنترل و نظارت بر آن برعهده پزشکان باید باشد. ما با این ذهنیت در حال تصویب سازمان رسانه‌ای در دولت هستیم البته این مسأله در قالب لایحه است. یکسال و اندکی در این باره بحث شده و از روز 4شنبه به دستور هیات دولت آمده است.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه ما مسئولان باید از بیکار شدن روزنامه نگاران، بسته شدن رسانه‌ها و زیان‌دهی مطبوعات نگران باشیم، یادآور شد: باید چاره‌اندیشی کرد. مطبوعات با زیان‌دهی امکان تداوم حیات ندارند. جوانمرگی مطبوعات به هر دلیل از  سیاسی، اقتصادی، قضایی و... علامت توسعه نیافتگی جامعه است. دوام و استمرار حیات مطبوعات به عنوان علامت مهم توسعه کشور است.

جهانگیری اضافه کرد: توسعه نیافتگی مطبوعات بر همه ابعاد کشور تاثیر می‌گذارد. مطبوعات هم نشانه توسعه و عامل توسعه هستند. اگر ایران توسعه یابد یکی از میوه‌های آن رشد مطبوعات است و هم مطبوعات هم عاملی برای توسعه کشور است.

وی با بیان اینکه کشور در شرایط ویژه‌ای است، عنوان کرد: هم فرصت‌ها و هم تهدیدهای مهمی پیشروی ماست. ما نیازمند درک صحیح و واقعی از فرصت‌ها و شرایط هستیم. مطبوعات نهاد واسط جامعه و حکومت و محل مباحثه هستند. انتظار دولت این است که دولت را در خلق فرصت و عبور از تهدیدها یاری کنید.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت دستاوردهای بزرگی داشته است، گفت: یک لحظه به سال 92 برگردید و الان را با آن سالها مقایسه کنید. در سیاست خارجی کجا بودیم و الان کجا هستیم؟ امروز حتی امریکا وقتی علیه ایران فریاد می‌زند کشورهای همصدا با او انگشت شمار هستند. شرایط اقتصادی متحول شده است. دولت دستاوردهای بزرگی داشته و باید از آن دستاوردها برای ملت در جهت بالا بردن امید استفاده کرد.  

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت تنگناها و محدودیت‌هایی هم دارد و ما برای باز شدن دست دولت از شما استمداد می‌طلبیم، اظهار داشت: از افراد و جریان‌های سیاسی و از رسانه‌ها می‌خواهم در جهت منافع ملی و مصالح نظام برای پیشبرد توسعه کشور دست به دست هم بدهیم. موضوعات مورد تفاهم زیادی باهم داریم؛ اسلام، ایران، قانون اساسی، امام و رهبری مورد تفاهم ماست.

وی تاکید کرد: غالب درخواست‌های مردم درست و برحق است. باید برای این درخواست‌ها و راهکارهای آن به توافق برسیم. ایران توان مقابله با چالش‌ها را دارد. ما نیاز داریم برای مقابله با چالش‌های بزرگ در منطقه سیاست واحد و روشنی هستیم. این سیاست مانند برجام می‌تواند کمک کند که رهبری و قوای سه گانه از آن حمایت کردند. نیاز داریم چرخ های اقتصاد کشور سریعتر راه بیفتد. چرخ اقتصاد ایران راه افتاده ولی نیازمند رشد و تولید اشتغال بیشتری هستیم. ما از شما استمداد می‌طلبیم که حرف‌های ما را برای مردم ترجمه کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه برای مقابله با فساد نیازمند به صحنه آمدن شما اهالی رسانه هستیم، تصریح کرد: فساد نهادینه شده است. وقتی فساد نهادینه می‌شود که رانت وجود داشته باشد و افراد پاسخگو نباشند و رسانه‌ها در میدان نباشند. رسانه‌ها در مقابله با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند.

جهانگیری ادامه داد: برای حل مشکلات محیط زیستی و عمرانی و... باید کمک‌مان کنید. باید گروه‌های اجتماعی و نهادهای مردمی به صحنه بیایند.

وی با بیان اینکه ما نیازمند پاسداشت سرمایه‌های اجتماعی و نمادین هستیم، خاطرنشان کرد: اگر نبود اعتماد مردم، مگر می‌شد فضاسازی امریکا که برای ناامن کردن کشور صورت گرفته بود را حل کرد؟ مگر می‌شد سرمایه به کشور بازگردند؟ چه اصراری بر زدن چوب حراج به سرمایه‌های نمادین کشور است؟ از این سرمایه‌های نمادین برای ایران کشور و نظام و رهیری حفاظت کنیم و برای آنها محدودیت ایجاد نکنیم. برای توسعه کشور و هبور از تنگناها دولت را یاری کنید.