شبکه آواتاری

دانستنی ها

شبکه آواتاری

دانستنی ها

چرا رفتار آقای قرائتی با آقای دوربینی، نه قرآنی بود و نه اخلاقی؟! + واکنش قرائتی

سن و سال که بالا برود، حوصله آدم کمتر می شود. در پخش مستقیم هم اقتضائات و شرایطی است که آقای قرائتی به آن عادت ندارد. در همین ویدئو هم ایشان می گوید، دوربین را نگه دارید! یعنی کاملا واضح است که ایشان تصور می کرده در یک برنامه ضبطی سخنرانی می کند!
کد خبر:۷۳۹۳۹۹
تاریخ انتشار:۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳17 October 2017
چرا رفتار آقای قرائتی با آقای دوربینی نه قرآنی بود و نه اخلاقی؟!
پس از برخورد عجیب حجت الاسلام قرائتی در مقابل دوربین صداوسیما با یکی از آیکون‌های مشهور موسوم به آقای دوربینی، شاهد نقدهای بسیار گسترده‌ای در فضای مجازی نسبت به این رفتار، آن هم با چنان شخص بی‌آزاری بودیم؛ نقدهایی که تقریباً تمامی طیف‌های فکری و سیاسی را هم‌نظر ساخته و این پرسش را پیش آورده بود که آیا آنچه رخ داد با قرآن و اسلام قابل تطابق است، یا برخی از ما به اندازه‌ای که از قرآن می‌گویم به آن عمل نمی‌کنیم؟
 
به گزارش «تابناک»؛ احتمالاً ویدیوی کوتاهی از برنامه عطر عاشقی را دیده‌اید که حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به یکی از آیکون‌های مشهور موسوم به آقای دوربین هجمه وارد کرده و ادامه سخنرانی‌اش را به اخراج این شخص از میان جمعیت موکول می‌کند. نحوه بیرون کردن این شخص و تعابیری که در مقابل پخش زنده به کار رفت، بسیار عجیب و دور از انتظار بود و تصور نمی‌شد، آقای قرائتی که شاید یکی از رکوردداران حضور در تلویزیون هستند، از نمایش چند ثانیه‌ چهره آقای دوربینی در تلویزیون تا به این حد خشمگین شوند.
 
این رفتار با واکنش‌های فراوانی همراه شد و تقریباً هیچ طیف فکری نبود که به دفاع جدی از آقای قرائتی بپردازد و جانب آقای دوربینی را نگیرد. به هر حال، همه با کاراکتر و بسیاری با شرح حال این شخص نیز آشنا هستند؛ شخصی که تعادل رفتاری نداشته و زندگی‌اش را وقف چند ثانیه دیده شدن کرده و بنابراین حرجی بر او نیست. در مقابل برای چهره‌ای چون آقای قرائتی که به عنوان مفسر قرآن و مدرس اخلاق تشاهر دارند، چنین رفتاری، آن هم در چنین محیط عمومی و در مقابل دیدگان ملت غیرقابل هضم است.
 
چرا رفتار آقای قرائتی با آقای دوربینی نه قرآنی بود و نه اخلاقی؟!
 
امام صادق (ع) فرمود: «کسی که به منظور عیب جویی و ریختن آبروی مؤمن و اینکه او را از نظر مردم بیندازد سخنی را نقل کند، خداوند او را از ولایتش بیرون کرده، به سوی ولایت شیطان می فرستد ولی شیطان هم او را نمی پذیرد.» و از همه چهارده معصوم احادیث مشابهی وجود دارد که بر حرمت آبروی اشخاص و اهمیت حفظ آن در حد قرآن و کعبه و آبروی خود معصومین تأکید شده است.
 
این نقدها از آن حیث مطرح شد که ترویج قرآن بیش و پیش از آنکه از پشت تریبون‌ها رخ دهد، با رفتارها واقع می‌شود. در همین زمینه امام صادق (ع) فرمود: «کُونُو دُعاةً للنّاسِ بِغَیر اَلسِنَتِکُم لِیَرُوا منکُم الوَرَع و الاِجتهادَ و الصَّلاة و الخیر فَانَّ ذلکَ داعیةٌ / مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند زیرا این امور آنان را به سوی حق فرا می خواند.»
 
بدین سان باید از آقای قرائتی پرسید: «أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسکم وأنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون / آیا مردم را به نیکوکاری فرمان می دهید و خود را فراموش می کنید؟ در حالی که شما کتاب می خوانید، آیا نمی فهمید؟» (بقره / آیه 44)
 
در مقابل این نقدهای جدی، حجت الاسلام و المسلمین زائری در یادداشتی به توصیه‌اش به یکی مدیران تلویزیون اشاره تاریخی کرده و آورده است: «سالها پیش به دیدار مدیر وقت شبکه یک سیما رفتم تا درباره برنامه ارزشمند و افتخارآمیز درس‌هایی از قرآن صحبت کنم. به ایشان گفتم این برنامه را در اوج پایان دهید و الگوی تازه ای در تناسب با مخاطبان جدید و روزگار نو به جای جناب آقای قرائتی معرفی کنید. این مدیر محترم بدون آن که سخن من را درک کند، به تاکتیکی متوسل شد که معمولا برای بستن دهان دیگران استفاده می شود و چیزی گفت که جلسه را پایان داد!
 
چرا رفتار آقای قرائتی با آقای دوربینی نه قرآنی بود و نه اخلاقی؟!حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در سال‌های دور 
امروز که جناب آقای قرائتی در پخش مستقیم برنامه تلویزیونی عطر عاشقی ناراحت شده و برخورد تند و توجیه ناشدنی و نادرستی با یکی از حضار کرده اند، به یاد آن داستان افتادم و روزهای اوج برنامه تلویزیونی ایشان. اکنون همه به آقای قرائتی اعتراض می کنند و گاه حتى آزردگی ها و عقده های متراکم شده این سال ها از روحانیت را بر سر ایشان فریاد می کنند.  

اما فراموش نکنیم این مرد الگوی پرافتخار رسانه ملی در برنامه های دینی است که دهها سال به گردن همه ما حق دارد. این مرد کسی است که هرگز وسوسه نشد تا به مجلس و وزارت و ریاست مشغول شود و به برخی از مسائل دیگران آلوده نشد. این مرد کسی است که سالها بر خلاف همه آخوندها مردم را خنداند و به شادی حلال فکر کرد. این مرد کسی است که تا دیروز همه برای عکس گرفتن با او توی صف می ایستادند. هرگز نوجوانی ارمنی را فراموش نمی کنم که فوتبال بچه های کوچه را رها کرد تا برود و برنامه آقای قرائتی را ببیند!  

البته سن و سال که بالا برود، حوصله آدم کمتر می شود. در پخش مستقیم هم اقتضائات و شرایطی است که آقای قرائتی به آن عادت ندارد. در همین ویدئو هم ایشان می گوید دوربین را نگه دارید! یعنی کاملا واضح است که ایشان تصور می کرده در یک برنامه ضبطی سخنرانی می کند!

آقای قرائتی مقصر نیست! ایراد از ما و رسانه ملی و فضای عمومی کشور است که یک ظرفیت را به جای حرمت نهادن و قدر دانستن چنان می چلانیم و به آخر می‌رسانیم که این سرنوشت را پیدا کند! اشکال از مدیران محترم رسانه ملی در آن سال هاست که برنامه زیبا و خاطره انگیز آقای قرائتی را در اوج پایان ندادند و مثل خیلی موضوعات دیگر بدون مدیریت تدبیر رهایش کردند!»
 
 
حجت الاسلام قرائتی عذرخواهی کرد
 
حجت الاسلام قرائتی در توییتی عذرخواهی کرد و نوشت: «ما فقط 14 معصوم داریم و همه ممکن است اشتباه کنند. از خدا و جناب آقای نمازی و هرکس دیگری که به هر دلیلی از بنده ناراحتی به دل دارد عذرخواهی می‌کنم.»
 
چرا رفتار آقای قرائتی با آقای دوربینی، نه قرآنی بود و نه اخلاقی؟! + واکنش قرائتی

آمریکا نه شاه قوی را دوست داشت و نه جمهوری اسلامی قوی را دوست دارد

شیرین هانتر استاد دانشگاه جرج تاون؛
صرف نظر از اینکه سرنوشت برجام چه خواهد شد، مسأله این است که آیا آمریکا حاضر است جایگاه منطقه‌ای ایران را بپذیرد یا می‌خواهد مسأله ایران را یک بار و برای همیشه مطابق میل خود حل کند. مسیر دوم بسیار خطرناک و پرهزینه است و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که به موفقیت برسد. مسأله این است که سابقه آمریکا اصلا امیدوارکننده نیست.
کد خبر:۷۳۹۳۹۶
تاریخ انتشار:۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶17 October 2017
دونالد ترامپ در سخنرانی خود برای اعلام رویکرد جدید آمریکا در قبال ایران، ایران را دلیل همه مشکلات در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا معرفی کرد. ترامپ حتی تا آنجا پیش رفت که ایران را به حمایت از طالبان و القاعده متهم کند که هر دو دشمن قسم خورده ایران و شیعیان هستند.

به گزارش «تابناک»؛ شیرین هانتر استاد و پژوهشگر دانشگاه جرج تاون در تحلیلی درباره ریشه خصومت دولت آمریکا، این فرضیه که دولت‌های آمریکا در دوره قبل از انقلاب اسلامی حاضر به پذیرش ایران به عنوان یک متحد بوده‌اند، زیر سؤال برده و دلیل دشمنی فزاینده آمریکا با ایران را در این می‌داند که صرف‌نظر از نوع حکومت ایران، آمریکا دوست ندارد ایران به جایگاه یک قدرت متوسط جهانی برسد.

به نوشته خانم هانتر، جدی‌ترین بخش سخنان ترامپ علیه ایران، تهدیدات وی علیه برجام بود که ممکن است دو طرف را به سوی یک رویارویی نظامی ببرد، خواه این رویارویی در قالب حمله مستقیم آمریکا به ایران باشد و یا در پوشش ادعاهای ضدتروریستی که آمریکا علیه ایران مطرح می‌کند.

آنهایی که به تحولات اخیر در روابط ایران و آمریکا تمرکز دارند، روند خصمانه روابط ایران و آمریکا را به رفتارهای ثبات‌زدا و ایدئولوژیک ایران منتسب و ادعا می‌کنند که آمریکا با ایران قبل از انقلاب هیچ مشکلی نداشت و اگر حکومت فعلی ایران نیز تغییر کند، آمریکا با ایران مشکلی نخواهد داشت.

روشن است که ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران که ترکیبی از چپگرایی دهه 1960 و 1970 و اصول اسلامی است، رویکردی خصمانه نسبت به ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن دارد. ایران با همه جنبش‌های انقلابی که قبل از دهه 1990 در صحنه جهانی ظهور کرده بودند، تمایل داشت که ایدئولوژی خود را به سایر نقاط جهان صادر کند.

با وجود این، ایدئولوژی و سیاست‌های ایران در 25 سال گذشته شاهد تغییرات زیادی بوده و دیدگاه‌ها و سیاست‌های متفاوتی مطرح شده و افراد متفاوتی سیاست خارجی ایران را در دست داشته‌اند. با این حال، در این دوره، هر زمانی که ایران به سوی آمریکا قدم برداشته، آمریکا ایران را پس زده است. در مقابل، آمریکا تنها زمانی به سراغ ایران رفته است که مثلا مانند زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991 و یا بعد از حملات یازده سپتامبر در سال 2001 به این کشور نیاز داشته است.

پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود، اینکه چرا هیچ گاه آمریکا نخواسته است در روابط با ایران به یک آرامش و حالت عادی برسد. پاسخ به این پرسش به پویایی‌های نظام بین‌الملل و جایگاه ایران و آمریکا در این نظام برمی‌گردد.

بسیاری از آنان که از وضعیت فعلی روابط ایران و آمریکا شکایت دارند، نگاهی نوستالژیک به رابطه دو کشور در زمان شاه دارند. با وجود این، در واقع آمریکا هیچ گاه شاه و ایران را یک متحد غیر قابل جایگزینی مانند عربستان سعودی و یا ترکیه در نظر نمی‌گرفت.

برای مثال، به رغم اصرار شاه، آمریکا از امضای پیمان امنیتی با ایران سر باز می‌زد. آمریکا، کمک اقتصادی محدودی در اختیار ایران قرار می‌داد و آماده بود که تغییرات سیاسی و اجتماعی در ایران را آزمایش کند در حالی که چنین تغییراتی را در آمریکای لاتین، آسیا و دیگر نقاط خاورمیانه تحمل نمی‌کرد. برای مثال، دولت کندی، شاه را بسیار تحت فشار قرار داد تا دست به اصلاحات مورد نظر آمریکا بزند که همین تغییرات سبب رویارویی فرهنگی و اجتماعی با حکومت شاه شد که سرانجام به انقلاب اسلامی منجر شد. کارتر هم به نوبه خود، موضوع حقوق بشر را در دستور کار قرار داد که باعث ارسال سیگنال‌هایی غلط به مخالفان شاه شود و سرانجام به سقوط شاه کمک کرد.

آمریکا نه شاه قوی را دوست داشت و نه جمهوری اسلامی قوی را دوست دارد

حتی اسرائیل و عربستان سعودی که اکنون بسیار برای دوره شاه ابراز دلتنگی می‌کنند، در زمان‌هایی اقداماتی کردند که به سقوط شاه کمک کرد. عربستان از قدرت خود در بازار نفت استفاده کرد تا اقتصاد ایران را در سال 1976 با مشکل مواجه کند. اسرائیل نیز که از برخی تحرکات شاه برای نزدیک شدن به سازمان آزادی‌بخش فلسطین و همچنین دولت حافظ اسد، عصبانی بود، از نفوذ خود در امریکا برای هشدار دادن به ایران استفاده می‌کرد. در غرب از بلندپروازی‌های شاه شکایاتی وجود داشت و همین تصور، یکی از دلایل کم‌توجهی غرب به روندی بود که نهایتا به انقلاب سال 1357 ایران منجر شد.

رویکرد آمریکا به ایران، ناشی از بی‌علاقگی ذاتی آمریکا به ایران است. بریتانیا هم همین گونه بود. سر دنیس رایت، سفیر بریتانیا در ایران در دهه 1960 بهترین توضیح را در این باره دارد و مدعی شده است که بریتانیا هیچ گاه برای ایران آن قدر ارزش قائل نبود که آن را به یک مستعمره کامل تبدیل کند. ولی بریتانیا، ایران را به صورت حائلی مناسب در نظر می‌گرفت که در راه قدرت‌های رقیب مانند روسیه قرار بگیرد؛ بنابراین، سیاست بریتانیا در برابر ایران این بود که این کشور را در حال احتضار نگاه دارد، ولی به مردن آن راضی نباشد تا از آن به عنوان حائلی در برابر روسیه استفاده کند.

آمریکا نیز اساساً رویکرد بریتانیا در برابر ایران را ادامه داده است: ایران را نیمه زنده نگاه دارید تا قدری در برابر شوروی مقاومت کند تا فرصت کافی برای حفاظت از منافع مهم‌تر و حیاتی‌تر آمریکا در خلیج فارس وجود داشته باشد. آمریکا هیچ گاه راضی نبود که ایران به موقعیت یک متحد قدرتمند آمریکا برسد زیرا از چالش‌های احتمالی بعدی که قدرت ایران ایجاد می‌کند نگران بوده است.

در اواخر دهه 1970 هیچ کس باور نداشت از دل مخالفت‌ها با شاه حکومتی مانند حکومت بعد از انقلاب و به ویژه حکومت بعد از استعفای مهندس بازرگان سر بر آورد. در واقع بیشتر ناظران تصور می‌کردند که حکومت پادشاهی با حکومت ملی‌گرای ملایمی جایگزین خواهد شد که بلندپروازی‌های شاه را ندارد و روابط خوبی هم به غرب خواهد داشت، چیزی شبیه به یک مصدق آرام!

فروپاشی شوروی با تغییر توازن قوا در سطح بین‌المللی و از بین بردن خطر نفوذ شوروی، ارزش ایران به عنوان یک منطقه حائل را نیز از بین برد. در واقع تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران و رسیدن به سیاست عدم تعامل و توافق با ایران به سال 1987 بر می‌گردد؛ یعنی به زمانی که اصلاحات گورباچف در شوروی آغاز شد. از آن سال به بعد، آمریکا هیچ راه حلی جز تسلیم کامل ایران را برای حل مشکلات خود با ایران قبول ندارند. برای مثال، ایران در سال 2003، به آمریکا پیشنهاد کرد که حساس‌ترین مسائل اصلی مورد اختلاف بین دو کشور روی میز مذاکره قرار بگیرد ولی آمریکا این پیشنهاد را رد کرد.

بعد از سال 2003، رویکرد آمریکا در قبال ایران به تجزیه تدریجی ایران از طریق اعمال فشارهای شدید تحریمی تغییر کرد. برجام برای این طراحی شد که جلوی رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای گرفته شود بدون این که اجازه داده شود ایران توان اقتصادی آسیب دیده خود را احیا کند. هدف آمریکا همچنان این است که ایران را در حالت احتضار نگاه دارد.

سر جمع این که آمریکا از تبدیل ایران به یک قدرت متوسط قابل اعتنا نگران است. قدرت‌های بزرگ از قدرت‌های متوسط متنفرند. قدرت‌های متوسط حاضر به شراکت و اتحاد هستند ولی نمی‌پذیرند که پیرو یک قدرت بزرگتر باشند و به نظرات آنها بی‌توجهی بشود. برای مثال، شاه هم به این اعتماد به نفس رسیده بود که متحد در نظر گرفته شود و نه نوکر آمریکا.

همین مسأله در مورد رقبا و دشمنان منطقه‌ای ایران صادق است. آنها دوست دارند ایران تحریم شود و مورد حمله قرار بگیرد، نه به این دلیل که ایران تهدیدی واقعی برای امنیت آنهاست، بلکه برای اینکه آنها ایران بالقوه قدرتمند را دوست ندارند. این ناراحتی از قدرت نظامی ایران فراتر رفته و آنها حتی با قدرت فرهنگی ایران نیز مشکل دارند. وقتی شهاب حسینی بازیگر ایرانی جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن در سال 2016 را به دست آورد، تحلیلگران سعودی، وی را از قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس هم خطرناکتر تصور می‌کردند.

هر دولتی در ایران، صرف نظر از ایدئولوژی و جهت‌گیری آن، قصد خواهد داشت که ایران به جایگاه بالقوه خود برسد و با آن به چشم یک بازیگر قابل اعتنای منطقه‌ای و جهانی نگاه شود. بسیاری مدعی هستند که برای رسیدن به این وضعیت، ایران باید به هنجارها و قواعد بین‌المللی احترام بگذارد، ولی اگر به تاریخ توجه شود، حتی وقتی مانند دهه 1970، ایران مطابق میل غرب رفتار می‌کرد و نقش ثبات‌دهنده‌ای در خاورمیانه داشت، باز هم در منطقه به تمایلات توسعه‌طلبانه و رفتار مانند ژاندارم منطقه متهم می‌شد.

صرف نظر از این که سرنوشت برجام چه خواهد شد، مسأله این است که آیا آمریکا حاضر است جایگاه منطقه‌ای ایران را بپذیرد و یا این که می‌خواهد مسأله ایران را یک بار و برای همیشه مطابق میل خود حل کند. مسیر دوم البته بسیار خطرناک و پرهزینه است و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که به موفقیت برسد، ولی مسأله این است که سابقه بد آمریکا در منطقه و جهان اصلا امیدوارکننده نیست.

عقلا با ملاحظه مصالح کشور و ملت موضعگیری و سخن بگویند

عقلا با ملاحظه مصالح کشور و ملت موضعگیری و سخن بگویند
قرار است فردا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نظر خود را درباره پای بندی ایران به برجام اعلام کند./از کاسبان تحریم انتظاری غیر از ابراز خوشحالی به‌خاطر کارشکنی آمریکا در مورد برجام نیست ولی رسانه ملی که متعلق به ملت و نظام است چرا چنین می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :
براساس آنچه وی در روزهای گذشته گفته، ایران را ناقض روح برجام می‌داند ولی چون نمی‌تواند برای این ادعای خود و برای اثبات نقض پیکره برجام توسط ایران دلیلی ارائه نماید، درصدد است اظهارنظر در این باره را به کنگره آمریکا محول نماید.

به گزارش آفتاب‌نیوز، از آنجا که «ترامپ» قابل پیش‌بینی نیست و تاکنون تناقضات زیادی میان سخنان و اعمال او دیده شده، معلوم نیست فردا چه خواهد کرد. با اینحال، از روزهای گذشته یک موج اعتراض علیه ترامپ به راه افتاده که شامل اعتراض کنندگان داخل آمریکا و خارج از آمریکا به موضع گیری رئیس‌جمهور آمریکا علیه برجام است. در داخل آمریکا حتی نزدیک‌ترین مسئولان اجرائی و تقنینی و صاحبنظران به خود ترامپ، با نظر او درباره برجام مخالفند و به او توصیه می‌کنند دست از لجبازی علیه ایران و برجام بردارد. 

در خارج از آمریکا نیز اتحادیه اروپا، کشورهای عضو 1+5 و بسیاری از مسئولان و صاحبنظران با موضعگیری ترامپ علیه برجام مخالفند و خروج آمریکا از برجام را موجب انزوای آمریکا و بی‌اعتباری این کشور در چشم افکار عمومی جهان می‌دانند. این مخالفت‌ها به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که موضع مخالف ترامپ با هیچیک از واقعیت‌های مورد تایید مجامع مرتبط و کشورهای عضو 1+5 انطباق ندارد و رئیس‌جمهور آمریکا به صورت یکجانبه و علیرغم اجماع جهانی درصدد ارتکاب چنین اقدام خلافی است.

مبنای مخالفت‌ها با نظر ترامپ، یکی هشت بار تایید پای بندی ایران به تعهدات برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و دیگری موضع روشن شورای امنیت سازمان ملل در مورد برجام است. این واقعیت آنقدر وضوح دارد که حتی رئیس کمیته سیاسی اتحادیه اروپا با صراحت اعلام کرده برجام پیمانی فراتر از دولت هاست و به عنوان یک سند رسمی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است. به همین دلیل، اگر آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شود لطمه‌ای به اصل برجام وارد نخواهد شد و تنها اتفاقی که می‌افتد، روند امور مربوط به برجام به خاطر کارشکنی‌های آمریکا با مشکلاتی مواجه شده و دچار کندی می‌شود اما در هر حال به راه خود ادامه خواهد داد.

در سطح بین‌المللی فقط رژیم صهیونیستی است که از موضع ترامپ حمایت می‌کند و البته بعضی شیوخ مرتجع عرب نیز از این واقعه خوشحالند هر چند موضع روشن و صریحی اتخاذ نکرده‌اند. ترامپ، دیروز با صراحت اعلام کرد به تعهدات دولت قبل از خود پای بند نیست و چون برجام از تعهدات دولت اوباماست او حاضر نیست به آن پای بند بماند. این روش، از نظر بین‌المللی غیرعادی است و به بی‌اعتبار شدن کشوری که چنین روشی را در پیش بگیرد منجر می‌شود. به همین جهت است که مخالفت‌های زیادی در داخل آمریکا با این قبیل اقدامات ترامپ وجود دارد و عقلای آمریکا به درستی درک می‌کنند که ادامه این روش بهیچوجه به مصلحت دولت آمریکا نیست.

آنچه اکنون برای ملت ایران در موضوع خروج آمریکا از برجام مهم است این است که عقلای ما نیز با ملاحظه مصالح کشور و ملت در این زمینه سخن بگویند و موضعگیری کنند. عاقلانه و منطقی این است که لبه تیز حملات این روزها به سوی دولت آمریکا و شخص ترامپ باشد که برخلاف تعهدات بین‌المللی و برخلاف واقعیت‌های مشهود و ملموس درصدد مخالفت با برجام برآمده و در برابر ادامه روند صحیحی که در این زمینه با یک تصمیم مهم بین‌المللی درحال انجام است کارشکنی می‌کند.

متاسفانه برخلاف آنچه اقتضای عقل و منطق است و برخلاف آنچه مصالح ملت و کشور و نظام اقتضا می‌کند، عده‌ای به جای تاختن به ترامپ و دولت آمریکا، به شدت به دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تازند و به شکل‌های مختلف از اینکه آمریکا درصدد کارشکنی در کار برجام است خشنودی خود را ظاهر می‌کنند! اینان از این واقعیت غافلند که مردم درباره آنها به خاطر این موضعگیری وارونه همان قضاوتی را خواهند داشت که درباره رژیم صهیونیستی و خود ترامپ دارند. ترامپ و صهیونیست‌ها با کارشکنی علیه برجام، ملت ایران را هدف قرار داده‌اند و علیه منافع ملی کشور ایران عمل می‌کنند و این بسیار قابل تامل است که عده‌ای در داخل ایران با این دشمنان همنوا شده‌اند و تیرهائی که در ترکش دارند را به سوی خودی‌ها نشانه می‌روند و به منافع ملی شلیک می‌کنند!

در این میان، آنچه موجب تاسف شدید است روش رسانه ملی است که این روزها مسئولین اجرائی کشور را که برای حراست از امنیت ملی و خارج ساختن ایران از تهدید شورای امنیت و نجات دادن مردم از تحریم‌های ظالمانه تلاش شبانه‌روزی کردند و برجام را به ثمر رساندند و تا امروز نیز به تعهدات خود عمل کرده اند، آماج حملات تند قرار می‌دهد. مسئولان رسانه ملی ‌می دانند که «برجام» تصمیم نظام بوده و حمایت از آن در شرایط کنونی قطعاً منطبق بر منافع ملی و مبارزه با زیاده‌خواهی آمریکاست. با اینحال جهت‌گیری رسانه ملی در مورد تخلف رئیس‌جمهور آمریکا چرا علیه شیطان بزرگ که این روزها تجلی شیطانی را به اوج رسانده نیست و به جای آمریکا مسئولین اجرائی کشور را هدف گرفته است؟ از کاسبان تحریم انتظاری غیر از ابراز خوشحالی به‌خاطر کارشکنی آمریکا در مورد برجام نیست ولی رسانه ملی که متعلق به ملت و نظام است چرا چنین می‌کند؟

منبع:روزنامه جمهوری اسلامی

دستوری از رهبر انقلاب که می تواند عضو زرتشتی را به شورا بازگرداند

پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام حکمی که پیشتر برخی رسانه‌ها از صدور آن خبر داده بودند، به شورای شهر یزد ابلاغ شد و بر اساس آن، سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی این شورا که برای دومین دوره با رأی مردم به شورای این شهر راه یافته، از حضور در محل کار خود منع شد.
کد خبر:
۷۳۷۰۸۹
تاریخ انتشار:۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳10 October 2017
پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام حکمی که پیشتر برخی رسانه‌ها از صدور آن خبر داده بودند، به شورای شهر یزد ابلاغ شد و بر اساس آن، سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی این شورا که برای دومین دوره با رأی مردم به شورای این شهر راه یافته، از حضور در محل کار خود منع شد.
 
به گزارش «تابناک»؛ غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد با اعلام این خبر گفت: فرماندار یزد با صدور ابلاغی، حکم تعلیق موقت عضویت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد را صادر کرده است. این حکم روز گذشته به شورای شهر یزد ابلاغ شده و از طرفی، سپنتا نیکنام هم پانزده روز به مرخصی رفته است.

وی در ادامه افزود: با توجه به تبعات سیاسی داخلی و خارجی که لغو عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد می‌تواند برای کشور ایجاد کند، تلاش می‌کنیم در این فرصت پانزده روزه، طی رایزنی با مسئولین کشور، شرایط تغییر حکم را ایجاد کنیم.

اما ماجرا چیست و چگونه فردی که فرایند ثبت نام و تأیید صلاحیت را گذرانده و سپس با کسب رأی بالا در انتخابات، منتخب مردم در شورای شهر شده، عضویتش تعلیق شده است؟ دلیل این تعلیق چیست و چگونه عضویت این فرد در شورای چهارم و به دنبال آن، ثبت نام وی به عنوان کاندیدا در دوره جدید و ثبت آرای بالا برای وی در انتخابات ممانعتی نداشت و حالا مشکل پدید آمده است؟
 
دستوری از رهبر انقلاب که می تواند عضو زرتشتی را به شورا بازگرداند
 
نخستین بحث در این زمینه، اواخر فروردین ماه سال جاری و در واپسین روزهای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور توسط هیأت‌های نظارت بر انتخابات شوراها مطرح شد که از این قرار بود، دبیر شورای نگهبان خواستار جلوگیری از تأیید صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراها شده بود.
 
دستوری از رهبر انقلاب که می تواند عضو زرتشتی را به شورا بازگرداند
 
ابلاغیه ای به امضای آیت الله جنتی منتشر شده و در آن آمده بود: «با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات شوراها درخصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه در تاریخ ۱۳۵۸/۷/۱۲ مذکور در صحیفه نور مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد.»
پیرو این ابلاغیه، بحثی درگرفت که به شدت مورد توجه عموم و رسانه های بیگانه قرار گرفت؛ اما به سرعت با ورود رئیس مجلس به ماجرا و رد ابلاغیه مذکور توسط وی، خاتمه یافت؛ مخالفتی که البته بر اساس قانون صورت گرفت، چون نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس قرار داده شده است؛ بنابراین، هیأت نظارت بر انتخابات شوراها، مر قانون را در این زمینه اجرا کردند و نام نویسی امثال نیکنام به عنوان کاندیدا، رقم خورد.
 
دستوری از رهبر انقلاب که می تواند عضو زرتشتی را به شورا بازگرداند
 
مسأله‌ای که به نظر می‌رسید پایان یافته اما با پایان یافتن انتخابات و مشخص شدن رأی 21 هزارتایی نیکنام که وی را راهی شورای پنج شهر یزد نمود، بار دیگر مطرح شد. به این صورت که یکی از رقبای ناکام انتخاباتی وی، شکایتی مطرح نمود که شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری آن را بررسی و طی حکمی در سیزدهم شهریورماه، رأی به توقف فعالیت این عضو زرتشتی در شورای شهر یزد صادر کرد.

حکمی که روز گذشته به شورای این شهر ابلاغ شده و از دید نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، بدعت خوانده شده، چونو به باور وی، «حضور سپنتا نیکنام در انتخابات شورای شهر یزد بر اساس قانون صورت گرفته و انتخاب ایشان نیز با رأی مردم شریف یزد انجام شده و کاملا قانونی است.»

اما چه مشکل پدید آمده جدید و بدعت خوانده شود و چه بر اساس قانون و مواردی که دبیر شورای نگهبان پیشتر بر آن تأکید کرده، صحیح به نظر برسد، با موضوعی مواجهیم که حساسیت آفرین است و در رسانه های خارج کشور نیز بازتاب وسیعی یافته است؛ موضوعی که به تعبیر رهبر انقلاب، می‌تواند مورد استفاده دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به آنها قرار گرفته و در راستای تفرقه افکنی مورد بهره برداری قرار گیرد.

نکته ای کلیدی که ایشان به تازگی در پاسخ به نامه نگاری مولوی عبدالحمید، امام جمعه مسجد مکی و مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان در خصوص برخی تبعیض ها در خصوص اقلیت های دینی و مذهبی بیان کردند و فرمودند: «همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و و مذهبی روا ندارند. ما هم بجد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صفوف فشرده واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند و اجازه ندهند، دشمنان این مرز و بوم و خناسان وابسته به آن در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند.»

فصل الخطابی که اگر مدنظر مسئولان قرار گیرد، مناقشه پیش آمده در خصوص حضور یا عدم حضور عضو زرتشتی شورای شهر یزد در این شورا رفع و رجوع خواهد شد و مجال تفرقه افکنی و ضربه زدن به صفوف فشرده ایرانیان، از هر قوم و نژاد و مذهب، به دشمنان و خناسان داده نخواهد شد.

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی / رستاخیز


سانسور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در صداوسیما









روزنامه جمهوری اسلامی از سانسور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توسط صداوسیما خبر داد.

به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی نوشت: "خبر برگزاری همایش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دفاع مقدس که روز یکشنبه در تهران برگزار گردید، توسط رسانه ملی سانسور شد. قابل تامل‌تر اینکه در هفته دفاع مقدس امسال نیز تلویزیون از نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جنگ مطلبی منتشر نکرد. رسانه ملی چند سالی بود که در اواخر عمر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که فرمانده جنگ بود، هیچ مطلبی در ایام دفاع مقدس از ایشان منتشر نمی‌کرد ولی عجیب این است که حتی بعد از رحلت ایشان نیز این سانسور ادامه دارد. رسانه ملی فقط در روزهای رحلت آقای هاشمی از ایشان تجلیل به عمل آورد ولی بسیار سریع همان را نیز قطع کرد."

انتهای پیام